Gerben Graddesz Hellinga Oude brieven Recensie

Oude Brieven is een spannende roman van gepensioneerd psychiater Gerben Graddesz Hellinga (niet te verwarren met zijn neef Gerben Hellinga jr. !). Niet zijn eerste boek overigens, hij heeft diverse spannende kinderboeken en science fictions op zijn naam staan. Oude Brieven is een thriller-achtige roman voor volwassenen.

Oude brieven kunnen een schokkend groot effect hebben op het christendom
De zoon van de gepensioneerde archeoloog Mark Verkerk woont de laatste jaren van zijn leven in Italie. Zowel vader als zoon houden zich bezig met het onderzoeken van oude beschavingen. Zorgde dat vroeger voor een sterke band, de laatste jaren voor zijn dood werd Richard Verkerk opgeslokt door het leven van Pontius Pilatus. Dit zorgde voor een verwijdering tussen vader en zoon. Mark krijgt de brieven in handen waar zijn zoon mee bezig was, geschreven rond het jaar 30 van onze jaartelling. Ze blijken bijzonder gevoelige informatie te bevatten. Zo erg, dat Mark vreest voor grote onrust. De rol van Jezus zou wel eens heel anders kunnen zijn dan men in de huidige tijd denkt…. Hierdoor krijgt hij Amerikaanse extremisten, een Iraanse terrorist, de Israelische veiligheidsdienst, de Italiaanse Camorra en de politie van Napels achter zich aan. Het leidt tot een soort road-trip met wonderlijke wendingen.

Humoristisch, soms onnavolgbaar, avontuur in Italië
Boeken met complottheorieën spreken me altijd erg aan, dus Oude Brieven is in theorie een boek wat ik met plezier zou lezen. En dat heb ik ook gedaan. Hoofdpersoon Mark Verkerk is een grappige, ietwat cynische man, die een groot deel van het boek draagt. Dat neemt niet weg, dat voor mij de verschillende organisaties die achter hem aan gaan, voor mij lastig uit elkaar te houden waren. Een schrijver hoeft natuurlijk niet alles weg te geven, maar voor mij was dit zo nu en dan wel erg onnavolgbaar! Dankzij de humor in het boek, heb ik het wel uit kunnen lezen. Een leuke nadenker dit boek, met diverse bijzondere wendingen. Af en toe wel erg onnavolgbaar, maar het mag de pret niet drukken. Misschien een beetje vergezocht, maar die stronteigenwijze Mark Verkerk maakt dat je het boek wel uit leest en met plezier. Een ++ (goed) boek.

Recensie van: Jolien Dalenberg

GERBEN GRADDESZ HELLINGA – OUDE BRIEVEN INFORMATIE
– Titel: Oude brieven
– Schrijver: Gerben Graddesz Hellinga ♂ (Nederland)
– Soort boek: Nederlandse thriller
– Uitgever: Artnik
– Verschenen: 31 januari 2017
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,95
– Waardering: ++ (goed) Jolien Dalenberg
– VN Thriller Gids 2017: ★★★

Flaptekst Gerben Graddesz Hellinga – Oude brieven
De gepensioneerde archeoloog Mark Verkerk krijgt een negental brieven in handen die werden geschreven rond het jaar 30 van onze jaartelling. De inhoud is dermate explosief dat hij binnen enkele dagen achterna wordt gezeten door Amerikaanse extremisten, een Iraanse terrorist, de Israëlische geheime dienst, de Italiaanse Camorra en de politie van Napels. Hij overleeft het allemaal ondanks zijn slechte rug en zijn hoge leeftijd, gedeeltelijk doordat zijn vele vijanden het ook met elkaar aan de stok krijgen, maar voornamelijk door gebruik te maken van zijn slimheid. Oude Brieven is een spannend boek, met veel humor en met vaart geschreven.

Nieuwe Thrillers Januari 2017
Nieuwe Thrillers 2017 Overzicht