Arne Dahl Grensgebieden Recensie

Arne Dahl Grensgebieden Recensie ★★★★★ Uitmuntend

De Zweedse schrijver Arne Dahl heeft inmiddels al heel wat zeer goede thrillers op zijn naam staan. Maar met Grensgebieden lijkt hij zichzelf te hebben overtroffen en zijn allerbeste boek tot nu toe heeft geschreven. Het is het eerste deel in wat, zoals zich laat aanzien, een reeks Zweedse thrillers moet gaan worden over het duo Berger & Blom.

Razend spannend, onverwachte plotwendingen en uitmuntend geschreven
Sam Berger is ervan overtuigd dat de verdwijning van het vijftienjarige meisje Ellen het werk is van een seriemoordenaar. Dit in tegenstelling tot zijn collega’s van de politie van Stockholm. Omdat hij overtuigt probeert hij, tegen instructies van zijn meerderen in, zelfstandig de seriemoordenaar op te sporen. Hij vindt verbanden met andere verdwijningen van meisjes van ongeveer gelijke leeftijd. Opvallend is ook dat steeds dezelfde vrouw zich vertoond op de plaatsen die met de verdwijning te maken hebben. Er ontvouwt zich een razend spannende zoektocht, geschreven in de van Arne Dahl bekende verzorgde en uitstekende stijl. Onverwachte plotwendingen houden de spanning in dit verhaal van het begin tot het einde volledig vast. Niets lijkt wat het zou moeten zijn en dwingt tot keuze die ingrijpende gevolgen hebben. De wijze waarop Berger & Blom elkaar vinden en tegen wil en dank uitgroeien tot “partners in crime” past volledig in de spannende plot die deze Zweedse thriller zo rijk en bijzonder maakt. Arne Dahl Grensgebieden is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van: Theo Jordaan

ARNE DAHL – GRENSGEBIEDEN
Berger & Blom, deel 1
– Titel: Grensgebieden
– Schrijver: Arne Dahl ♂ (Zweden)
– Soort boek: Zweedse thriller
– Origineel: Utmarker (2016)
– Nederlandse vertaling: Ron Bezemer
– Verschenen: 3 oktober 2017
– Omvang: 352 pagina’s
– Prijs: € 15,00
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan

Flaptekst Arne Dahl Grensgebieden
Iemand observeert hem. Iemand weet het. Iemand moordt speciaal voor hem. Wanneer de vijftienjarige Ellen spoorloos verdwijnt, vermoedt rechercheur Sam Berger dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Niemand deelt zijn vermoeden; Sam ziet zich genoodzaakt alleen op onderzoek uit te gaan. En dan ontdekt hij sporen – sporen die speciaal voor hem bedoeld lijken te zijn. Ze voeren hem naar een oud boothuis en een lang verloren gewaande herinnering. Iets in Sams eigen verleden verbindt hem onlosmakelijk met deze gruwelijke misdaad. Grensgebieden is het eerste deel van de reeks psychologische thrillers rond het onderzoeksduo Berger & Blom.

Beste Thrillers 2017 Recensies
Zweedse Schrijvers Boeken en informatie
Nieuwe Thrillers September 2017