Koen Strobbe De wolf van Colombes Recensie

Altijd fijn als de locatie in het boek een fijne vakantiebestemming blijkt te zijn. Dat leest meteen al een stuk zonniger. In dit geval de Provence, rondom het stadje Uzes, gehucht Colombes om precies te zijn. De gebeurtenissen die er plaatsvinden zijn een stuk minder zonnig. Een aantal verhaallijnen komt in het dorpje bij elkaar, te beginnen bij de Parijse Laura en Nicholas, die in de dokterswoning komen wonen. Laura lijdt aan slapeloosheid, en dwaalt door het nachtelijk dorp met de hond. Ze komt in contact met de Ethiopische herder Ismael die haar smakelijk de roddels van het dorp opdist. Al met al sprokkelen Laura en de lezer zo de verhaallijnen bij elkaar over truffels, lang geleden verdwenen kinderen, wijnfraude en de nogal onfrisse praktijken van de dokter, in wiens huis Laura en Nicholas nu wonen. En er loopt ook nog een moordzuchtige wolf rond.

Goede Vlaamse thriller, zonder pretenties met prima amusementswaarde

Hoewel het allemaal interessante verhalen zijn – het één meer dan het ander – heeft Strobbe er voor gekozen al deze verhalen in Colombes te laten afspelen. Het idee zal zijn geweest dat het als een grote kluwen mysteries oogt, maar dat valt eigenlijk wel mee. Op de een of andere manier voel je aan dat de wolf niets met de dokterspraktijken te maken heeft, en ook niks met de wijnfraude. Het gevolg is dat deze op zich zichzelf boeiende verhalen niet helemaal uitgewerkt worden. Waarom kan Laura nooit slapen? Wat waren de diepste motieven van de dokter en zijn handlangers? Eén of twee verhalen minder en de anderen waren wellicht beter tot hun recht gekomen. Toch heb ik me prima vermaakt tijdens het lezen van het boek – geen pretenties, wel amusement. Je wilt natuurlijk toch gewoon weten hoe alles eindigt. En dat is bevredigend genoeg. Koen Strobbe – De wolf van Colombes is gewaardeerd met ★★★★ (goed).

Recensie van Annika Brandenburg

KOEN STROBBE – DE WOLF VAN COLOMBES

– Titel: De wolf van Colombes
– Schrijver: Koen Strobbe ♂ (België)
– Soort boek: misdaadroman, Vlaamse thriller
– Verschenen: 22 september 2017
– Omvang: 318 pagina’s
– Prijs: € 21,99
– Waardering: ★★★★ (goed) Annika Brandenburg

Inhoud Koen Strobbe – De wolf van Colombes

Nadat Laura en Nicolas hun drukke leven in Parijs vaarwel zegden, wordt een oude Provençaalse dokterswoning hun nieuwe droom. Terwijl ze gulzig het herfstige Zuiden ontdekken, worden ze geconfronteerd met de intriges van de plaatselijke bevolking. Het hele dorp aast op het landgoed van een rijke truffelboer, de plaatselijke notaris draait zijn hand niet om voor wat fraude meer of minder en zelfs aan het verleden van hun nieuwe woning ontdekken ze een diepzwarte rand. Voor ze het goed en wel beseffen, raken ze verstrikt in een kluwen van vastgoedzwendel, onfrisse wijnhandel, kinderroof en iets wat veel weg heeft van nazipraktijken.

Nieuwe Thrillers 2018
Nieuwe Boekrecensies