Mariette Lindstein De sekte Recensie Zweedse Thriller

Met de titel en de slogan op de kaft (“Toetreden is verleidelijk, ontsnappen is onmogelijk”) heb je eigenlijk al in een notendop te pakken hoe het verhaal zal verlopen. Sofia treedt na een lezing van Franz Oswald toe tot het gezelschap van ViaTerra, een beweging die zo puur mogelijk wil leven. Allengs komt ze erachter dat de beweging steeds engere trekjes begint te krijgen, en dat Franz niet de goeroe is die hij lijkt te zijn. Tussen de hoofdstukken door is als een intermezzo een spannend en mysterieus verhaal te lezen van de jonge pestkop Fredrik.

Met verhoogde hartslag en zweethanden lees ik naar de climax
Hoewel voor beide verhaallijnen geldt dat ze niet erg verrassend zijn voor degenen die bekend zijn met het genre, blijft het een spannend verhaal. Met verhoogde hartslag en zweethanden pageturn ik naar de climax, waar beide verhaallijnen mooi bij elkaar komen.
Wat dit boek een belangrijke extra dimensie geeft is de achtergrond van de schrijfster. Lindstein was meer dan twintig jaar betrokken bij de Scientologybeweging en werkte direct onder leider David Miscavige, zoals Sofia als persoonlijk assistent voor Franz werkt. In 2004 ontsnapte Lindstein onder dramatische omstandigheden. Dat wetende maakt dat dit boek je niet in de koude kleren gaat zitten: dit is niet zomaar uit de duim gezogen, maar er liggen persoonlijke ervaringen aan ten grondslag. Al met al een prima thriller, zeker niet een van de buitencategorie, maar wel vermakelijk en heerlijk voor een donkere herfstavond. Mariette Lindstein De sekte is gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie van Annika Brandenburg

MARIETTE LINDSTEIN – DE SEKTE
– Titel: De sekte
– Schrijfster: Mariette Lindstein ♀ (Zweden)
– Soort thriller: misdaadroman, Zweedse thriller
– Origineel: Sekten på Dimön (2015)
– Nederlandse vertaling: Corry van Bree
– Uitgever: A.W. Bruna / Manteau
– Verschenen: 12 september 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★ (goed) Annika Brandeburg

Flaptekst Mariette Lindstein – De sekte
Op een klein eiland aan de Zweedse kust heeft zich een newagebeweging gevestigd. Hun charismatische leider, Franz Oswald, heeft de doctrine ViaTerra ontwikkeld, die een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op beroemdheden en vooraanstaande politici. Sofia Bauman, net afgestudeerd aan de universiteit, raakt gefascineerd door de leer van ViaTerra. Ze is gecharmeerd en accepteert de baan die hij haar aanbiedt. Wanneer de idyllische zomer ten einde komt en een ondoordringbare mist het eiland opslokt, vraagt ze zich af of ViaTerra wel zo’n nobele beweging is als ze aanvankelijk dacht. Er lijkt alleen terug naar haar voormalige leven. Want niemand heeft de beweging ooit verlaten.

Mariette Lindstein – De sekte herrijst >

Zweedse Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Thrillers 2017 Recensies