Vogelgids Roofvogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-Oosten

Dat KNNV Uitgeverij mooie en zeer goede boeken over vogels uitgeeft, mag voor de vogelliefhebber inmiddels geen verrassing meer zijn. Geen enkel thema en onderwerp dat vogels zo boeiend en interessant maakt, lijkt ongemoeid te blijven. Toch is KNNV regelmatig in staat om te verrassen. En dat geldt zeker voor Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten, Handboek determineren van vliegbeelden. Inderdaad een vuistdik dat zich concentreert op het herkennen van vliegende roofvogels.

Een prachtig monnikenwerk over vliegende roofvogels
Roofvogels is geschreven door Dick Forsman, een Finse ornitholoog en schrijver en is in 2016 in het Engels verschenen. Hij heeft met dit boek een monnikenwerk verricht. Dat er zoveel te vertellen valt of roofvogels in de vlucht is nauwelijks voor te stellen. Toch heb je nergens het idee dat er overbodige informatie in het boek staat. Realiseer je wel dat het geen boek is dat je van voor tot achter zult uitlezen. Het is duidelijk bedoeld als zeer uitgebreid naslagwerk en vogelgids. Het boek is trouwens niet echt geschikt als veldgids, als is het maar door het gewicht. De ruim 1100 foto’s, vaak meer dan tien per soort, maken dit boek helemaal compleet.

Alles wat je altijd al zou willen weten over roofvogels in de lucht
De Vogelgids Roofvogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-Oosten is een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in vogels en roofvogels in het bijzonder. Gegarandeerd heb je heel wat uren lees en bladerplezier en ongetwijfeld raak erna geïnspireerd en gestimuleerd om gewapend met de verrekijker in Nederland of over de grens op zoek te gaan naar alle soorten die besproken worden. Roofvogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-Oosten wordt gewaardeerd met de maximale +++++ (uitmuntend).

Recensie: Theo Jordaan

ROOFVOGELS VAN EUROPA, NOORD-AFRIKA EN HET MIDDEN-OOSTEN
Handboek voor het determineren van vliegbeelden
– Titel: Roofvogels van Europa, Noord Afrika en het Midden-Oosten
– Schrijver: Dick Forsman ♂ (Finland)
– Soort boek: vogelgids vliegbeelden roofvogels
– Uitgever: KNNV Uitgeverij
– Verschenen: 6 april 2017
– Omvang: 544 pagina’s (met foto’s en afbeeldingen)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 49,95
– Waardering: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Flaptekst Roofvogels van Dick Forsman
Gewoon een buizerd, of stiekem toch een wespendief? Vliegende roofvogels zijn vaak erg lastig te determineren, zelfs voor ervaren vogelaars. Gelukkig verschijnt nu dit handboek voor het determineren van vliegbeelden, de ultieme vluchtidentificatiegids voor alle 60 soorten roofvogels die algemeen voorkomen in Europa, Noord-Afrika en Midden- tot Centraal-Azië. De fotogids toont ieder verenkleed en elke leeftijd tot in detail, waarbij elke soort is voorzien van meerdere foto’s met onderscheidende kenmerken. Deze unieke fotoseries, veelal nog niet eerder zo gepubliceerd, maken dit boek tot een standaardwerk voor roofvogel-identificatie. Een ware aanwinst voor alle vogelliefhebbers.

Boeken over Vogels >
Nieuwe Vogelgidsen Overzicht