Onno Wesseling Licht Recensie

Onno Wesseling Licht Recensie Waardering en Informatie. Op 5 juni 2018 verschijnt de nieuwe roman van Onno Wesseling Licht bij Uitgeverij De Geus. Op deze pagina kun je de Onno Wesseling Licht recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Onno Wesseling Licht Recensie

Onno Wesseling Licht Recensie

Nadat ik de achterflap van het boek had gelezen werd ik erg nieuwsgierig. Vooral om eens uitgebreid te lezen over de Bergense school. Een kunststroming die voor zover ik weet geassocieerd wordt met vernieuwing, de weerslag die deze heeft gehad op het Noord-Hollandse Bergen,  een eigenzinnig wereldje waar veel kunstenaars graag gezien werden. Ik weet weinig van kunst dus ging er eens goed voor zitten.

Detective-achtig verhaal over een vriendenclub

De blinde mevrouw van Ravensbeek de ex-vrouw van Ben, de eigenaar van een kunst galerie en groot kunstverzamelaar heeft niet meer zo lang te leven en wil een deel van de nalatenschap van haar man schenken aan het Alkmaars museum.  Zij vraagt specifiek naar Indra , een conservator die de zoon blijkt te zijn van een vroegere vriendenclub van mevrouw. De eerste ontmoeting tussen Rosa ( Mevrouw van Ravensbeek) en Indra brengt al snel aan het licht dat er wat aan de hand is met de verzameling van Ben. Indra stuit om een vervalsing? Wanneer hij zijn vermoeden uit, lijkt dit voor Rosa een erkenning, maar natuurlijk wordt dit nog niet hardop gezegd. Om erachter te komen wordt het noodzakelijk om  zicht te krijgen Bens’ geschiedenis en op zoek te aan naar dit verhaal. Kan het waar zijn? Werd er door hem gesjoemeld. En hoe komt hij daarachter?  Omdat Rosa tijdens de eerste nacht van zijn bezoek aan Rosa overlijdt kan het haar niet meer gevraagd worden. Nu is hij aangewezen op Amy, Rosa’s dochter. Vindt zij het een goed plan de goed plan de passen van haar vader na te aan? En wil zij mee op deze reis? En wie zijn er nog in leven van het kringetje om Ben en Rosa heen? Nu begint Onno Wesseling een bijna detectiveachtig verhaal te vertellen over deze vriendenclub. Te beginnen bij Djaja, de vader van Indra. Het blijkt lastig deze psychiater te laten praten over deze tijd. Hij verwijst naar Arno Bloem, een oud-politieman. Er blijkt heel wat gebeurd te zijn in de jeugd van deze mensen en de vriendenclub van toen blijkt door te veel incidenten langzaam maar zeker verpulverd.

De geschiedenis van de Bergense School komt er wat bekaaid af

Onno Wesseling lijkt de lezer vooral mee te willen nemen door de barre en ongeloofwaardige geschiedenis van deze vriendenclub. De zaken waar ik mij zo op verheugd had bij het lezen van de achterflap zoals meer te weten te komen. Meer te weten te komen over de geschiedenis van de Bergense school, de kunstenaarsclub die zich daar vestigde, de belangrijkste ingrediënten die deze kunststroming maakte tot wat die was, de tijd waarin deze ontstond en kon uitgroeien tot een belangrijke pleisterplaats voor vele kunstenaars uit Europa, niets daarover.  De plaats in het Europa van toen, niets daarover.  Het fenomeen vervalsen en hoe daarmee te dealen. De rol van een conservator wanneer er een vervalsing opduikt, summier beschreven. Ik bedenk me dat Onno Wesseling wellicht teveel hooi op zijn vork heeft genomen bij het schrijven van dit boek. Teveel onderwerpen aan elkaar heeft willen verbinden waardoor hij zelf onderweg verdwaald is geraakt. Jammer. Onno Wesseling – Licht is gewaardeerd met ★★★★ (goed).

Recensie van Mieke Koster

Onno Wesseling – Licht

• Titel: Licht
  • Schrijver: Onno Wesseling (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, kunstenaarsroman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Prijs: € 21,50 / € 11,99
  • Waardering: ★★★★ (goed) Mieke Koster

Inhoud Onno Wesseling – Licht

Rosa is de blinde bewoonster van een villa in kunstenaarsdorp Bergen. Ze overweegt een deel van de door haar jong overleden man bijeengebrachte schilderijencollectie van de Bergense School te schenken aan een museum in Alkmaar. Indra, conservator en zoon van een oude vriend, komt de verzameling inspecteren. Als Rosa tijdens het bezoek van Indra overlijdt, neemt haar dochter Amy het contact over. Het onderzoek naar de echtheid van de schilderijen breekt een voor Indra en Amy onthutsend verleden open over hun beider ouders. Want, wie was eigenlijk de bij een auto-ongeluk omgekomen vader van Amy? Wat heeft Rosa al die jaren over zichzelf verzwegen? En wat is het verhaal achter de verdwijning van Indra’s moeder?

Onno Wesseling Informatie

• Geboortejaar: 1967
  • Geboorteplaats: Amstelveen