Paolo Cognetti De buitenjongen Recensie

Paolo Cognetti De buitenjongen Recensie Waardering en Informatie. Op 14 juni 2018 is bij Uitgeverij de Bezige Bij de roman van de Italiaanse schrijver Paolo Cognetti De buitenjongen verschenen. Op deze pagina kun je de Paolo Cognetti recensie waardering en informatie lezen.

Paolo Cognetti De buitenjongen Recensie

Paolo Cognetti De buitenjongen Recensie

De Italiaanse schrijver Paolo Cognetti maakte veel indruk met zijn roman De acht bergen. Een aantal jaren ervoor schreef hij De buitenjongen wat een soort van vingeroefening lijkt voor de de indrukwekkende te zijn voor de indrukwekkende roman. Genoeg van het hectische bestaan in de grote stad trekt de schrijver de bergen in op zoek naar vrijheid, rust en ruimte. In de buitenjongen doet Paolo Cognetti verslag van deze persoonlijke zoektocht.

Mooie persoonlijke zoektocht naar rust, ruimte en vrijheid in de Italiaanse bergen

De bergen lijken hem de vrijheid en rust te brengen waarnaar hij op zoek is. Intens beleeft  hij de omgeving waarin hij zich, de bergen en natuur waarin hij zich begeeft, ervaart hij de elementen en jaargetijden aan den lijve en beschrijft hij ontmoetingen met anderen die ervoor gekozen hebben om in eenzaamheid te leven in deze weerbarstige omgeving. De buitenjongen kun je lezen een soort van filosofische voorstudie van de succesvolle roman De acht bergen die een aantal jaren later zal volgen. Of het boek vertaald zou zijn als de roman niet het succes had gehad als het nu heeft, kun je je afvragen. Desalniettemin is ook De buitenjongen het lezen waard. Paolo Cognetti – De buitenjongen is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Paolo Cognetti – De buitenjongen

• Titel: De buitenjongen
  • Schrijver: Paolo Cognetti (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, filosofische roman
  • Origineel: Il ragazzo selvatico (2013)
  • Nederlandse vertaling: Yond Boeke, Patty Krone
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 14 juni 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed)

Inhoud Paolo Cognetti – De buitenjongen

De hoofdpersoon van De buitenjongen is een eenzame man van in de dertig. Zijn leven in Milaan is vastgelopen en hij mist de bergen van zijn jeugd, waar hij al tien jaar niet meer is geweest. Daarom besluit hij een hut te huren op tweeduizend meter hoogte en een paar maanden lang te leven op een manier waar hij vroeger stiekem van droomde: zielsalleen, omringd door wat dieren en zijn favoriete boeken. Het leven in de bergen is eenvoudig, hij hakt hout, legt een tuin aan, maakt vuur. En langzamerhand sterkt hij aan en herontdekt hij wat hij in de loop der jaren was verloren. Wekenlang ziet hij niemand, tot er ineens toch een gestalte opdoemt. De buitenjongen is een filosofische roman over de schoonheid van eenzaamheid, vriendschap, onze band met de natuur en met familie, en vormt een logisch geheel met de bestseller De acht bergen.

Paolo Cognetti Informatie