Peter Lenssen – Genoeg geweest

Peter Lenssen Genoeg geweest recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Op 25 februari 2021 verschijnt bij Uitgeverij In de Knipscheer de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Peter Lenssen.

Peter Lenssen Genoeg geweest recensie en informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Genoeg geweest.  Het boek is geschreven door Peter Lenssen. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Peter Lenssen.

Genoeg geweest, een hartverscheurende roman over het leven van ene Karl. Een zeer deskundig agent van de Geheime Dienst. Samen met zijn collega Brok zit houdt hij zich bezig met beelden van een terroristische aanval. Beeld voor beeld bestuderen zij de gebeurtenissen rondom deze aanval. Zij analyseren de houding van de terroristen, van de aanstaande slachtoffers. Wie en wat zijn deze mensen. Hoe onderkoeld worden zulke aanslagen gepleegd? Wat is daarvoor nodig? Zijn dagelijks werk bestaat uit het bespioneren, begluren, van mogelijk verdachte figuren in de samenleving. Wie is er niet verdacht? En wie eigenlijk niet? Wat daarvoor nodig is dat je altijd op je hoede bent, waar je ook gaat, mimiek, gelaatsuitdrukkingen, bewegingen, geluiden, en…altijd je gevoel uitzetten, per definitie altijd alles en iedereen wantrouwen. Niet eens bewust maar als geïnternaliseerd gedrag.

Zelfs als je op de Dienst bent. Zelfs ten opzichte van je collega’s. Dat laatste wordt Karl zich pijnlijk bewust wanneer zijn baas Umbra hem onverwacht uit zijn observaties haalt en hem sommeert naar het huis van zijn zoon Merlijn te gaan. Wat?Waarom? Wat kan dit betekenen? En waarom wordt hij er in zijn eentje op af gestuurd terwijl de gouden regel binnen de Dienst is, nooit alleen op pad. Zijn hier ook camera’s aangebracht? Wat zal hij tegenkomen? Wat weet Umbra? Wat weet Brok? Waar verdenken zij hem van? Karl heeft immers jaren geleden al afscheid genomen van zijn ex Jaqueline en van hun zoon Merlijn. Wat er ook gebeurd kan zijn, hij heeft er niets mee te maken. En ja, wanneer hij thuis is bij zijn zoon blijkt het ergste te zijn gebeurd. Wat te doen? Alles laten zoals hij het aantreft? De afhandeling van al dit te grote, te pijnlijke overlaten aan de Geheime Dienst, zijn collega’s? En betrapt hij zichzelf nu ineens op zo’n grote onmacht, wellicht schuldgevoel? Was hij als vader gewoon niet meer dan een grote klootzak? En vraagt Merlijn op deze indringende manier alsnog zijn aandacht? En waar moet hij heen? Terug naar de Dienst, waar zij getuige zullen zijn van zijn ontreddering. Of waar collega’s hem misschien verdenken van medeplichtigheid aan deze catastrofe? En wat gebeurt er nu met hem? Beginnen er barsten te komen in zijn in beton gegoten houding en emoties die onontbeerlijk zijn voor dit werk binnen de Geheime Dienst?

Peter Lenssen Genoeg geweest Recensie

Nu de boel op barsten staat lijkt het of Karl niet meer terug kan, terug wil, in zijn koude kikker modus van de Geheime Dienst. Hij gaat aan het zuipen, dat ging hem altijd al goed af, en aan het hoeren en sloeren. Om alle beelden, alle emoties rondom zijn privé leven, maar ook van zijn werk voor de Geheime Dienst,  die hem hallucinerend overweldigen, overal achternazitten, in ieder geval voor een paar momenten, stil te kunnen zetten. Achter zich te laten. Dat kon hij toch altijd zo goed? Daar was hij toch zeker in doorgeleerd?

Confronterende, meeslepende, actuele en prachtig geschreven roman

“Wat blijft erover van een man wiens leven draait om het in de gaten houden van zijn medeburgers?” staat op de achterkant van deze indrukwekkende roman van Peter Lenssen, dat leest als een pageturner. Tenminste, zo verging het mij. Wat betekent het om te leven in een wereld gebaseerd  op structureel wantrouwen? Nu, daar zien wij hier op dit moment in ieder geval op vele fronten de consequenties van. En wellicht, wanneer iedereen tot dit inzicht komt, is er hoop. Dus, lees dit confronterende, meeslepende, actuele en prachtig geschreven boek dat gewaardeerd is met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Genoeg geweest

• Schrijver: Peter Lenssen (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman
  • Uitgever: In de Knopscheer
  • Verschijnt: 25 februari 2021
  • Omvang: 318 pagina’s

Flaptekst van de nieuwe roman van Peter Lenssen

Twee betekenisvolle boeken liggen ten grondslag aan deze roman. ‘Permanent Record’ (Onuitwisbaar) van klokkenluider Edward Snowden, een onthullend boek over de ongrondwettelijke praktijken van de Amerikaanse geheime dienst NSA inzake massasurveillance, én ‘Het is oorlog, maar niemand die het ziet’ van Volkskrant-journalist Huib Modderkolk, waarin de kwetsbaarheid van de open samenleving, de schaduwkanten van het Internet en de kwalijke rol van inlichtingendiensten in Nederland worden belicht.

Wat doet het met een mens wanneer hij dag in dag uit anderen afluistert en bespioneert? Maakt het hem tot een ander mens? Een onmens? Wat betekent het voor de relatie met zijn naasten? Wat gebeurt er als hij vervolgens zelf wordt bespied?

In Genoeg Geweest, een roman over afluisteren en bespioneren – een volksziekte van deze tijd – én de psychische en sociale verloedering die daar het gevolg van is, wordt het verhaal verteld van een geheimagent die door zijn werk alles kwijtraakt: zijn vrouw, zijn zoon, zijn sociale leven én zijn morele kompas. Wat blijft er over van een man wiens leven draait om het in de gaten houden van medeburgers? Wat gebeurt er als de verstoten zoon op wrede manier zijn vaders leven stilzet, en geheel in lijn met vaders werk, alsnog indringend om aandacht vraagt?

Peter Lenssen bracht met zijn vorige roman ‘Pleisterplaats Belleville’ een ode aan Charlie Hebdo en de vrijheid van het woord. De roman werd genomineerd voor Halewijnprijs 2018 en Peter Lenssen won er de Reinaerttrofee 2018 mee. Met Genoeg Geweest neemt hij stelling tegen de verwording van de menselijke intimiteit en het obsceen variété van oude en nieuwe media, waarin dom geweld, plat amusement, emotie-exhibitionisme en valse reclame naadloos in elkaar overlopen. Opnieuw een hoogst actueel, onmisbaar boek van een dwarse auteur die zich niets gelegen laat liggen aan maatschappelijke taboes of literaire trends.