João Ricardo Pedro Onderweg Recensie

João Ricardo Pedro Onderweg Recensie

João Ricardo Pedro Onderweg Recensie Waardering ★★★★
Onderweg is de tweede roman van João Ricardo Pedro die inmiddels nationaal en internationaal gezien wordt als één van de meest talentvolle nieuwe Portugese schrijvers. In zijn nieuwe roman maakt João Ricardo Pedro het zijn lezers niet gemakkelijk. De hoofdpersoon en verteller van de roman is verward en onberekenbaar. Maar desalniettemin weet João Ricardo Pedro vanaf het eerste moment te boeien en slaagt hij erin de lezer tot aan het einde aan zich te binden.

Is Marta verongelukt bij het grootste treinongeluk van Portugal?
Op 11 september 1985 botste de vertraagde Internationale trein van Porto naar Prijs, de Sud Express, frontaal op op een lokale trein. Officieel waren er bij dit grootste treinongeluk in Portugal 49 doden en 64 vermisten. Maar het vermoeden is dat er misschien wel 150 doden waren. Marta, de zus hoofdpersoon van de hoofdpersoon van de roman, Pedro, was één van de treinreizigers. Echter er is twijfel of ze ook bij de dodelijke slachtoffers hoort omdat er buiten haar rugzak geen stoffelijke resten gevonden zijn. En tijdens het tijdstip van de trainramp zou Marta bij een vriendin hebben moeten logeren. Ze zat echter in de trein naar Parijs. Wat de reden was van haar vertrek is een raadsel. Zeker nadat bekend is geworden dat haar vriendin ongeveer tegelijkertijd in haar bad zelfmoord heeft geplaagd.

Onderweg is uitdagend, fascinerend, boeiend en uitstekend geschreven
Ten tijde van het ongeluk was Pedro nog een jongen. Echter hij raakt steeds meer gefascineerd en zelfs gebiologeerd door zijn zus en haar verdwijning. Marta was een begaafde tekenares die van alles en iedereen tekeningen maakte, behalve van Pedro. En andere herinneringen die Pedro aan haar heeft zijn verre van prettig. Dertig jaar na het ongeluk schrijft Pedro zijn herinneringen op. Deze periode kenmerkt zich door vele psychische problemen waarvan Pedro tot op de dag van vandaag last heeft. De fragmentarische weergave van het heftige emotionele leven dat Pedro heeft geleid en de zoektocht naar zijn zus, is fascinerend en tegelijkertijd een uitdaging voor de lezer. Toch weet João Ricardo Pedro vanaf het eerste moment te boeien. Waan en werkelijkheid zijn continue met elkaar in strijd. Hij verschaft op een bijzondere en originele manier een inkijk in de ingrijpende consequenties die een heftige traumatische gebeurtenis op de directe betrokkenen kan hebben. João Ricardo Pedro – Onderweg is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

JOÃO RICARDO PEDRO – ONDERWEG
– Titel: Onderweg
– Schrijver: João Ricardo Pedro ♂ (Portugal)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Um Postal de Detroit (2016)
– Nederlandse vertaling: Kitty Pouwels
– Uitgever: Signatuur
– Verschenen: 28 juni 2017
– Omvang: 192 pagina’s
– Prijs: € 17,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst João Ricardo Pedro – Onderweg
Na een treinramp in Noord-Portugal ontvangt Marta’s moeder een bericht: de rugzak van haar dochter, studente aan de kunstacademie, is tussen de brokstukken gevonden. Haar stoffelijk overschot is echter onvindbaar. Marta’s jongere broer João, een gevoelige jongen die een diepe bewondering én vrees koestert voor zijn sterke gewelddadige zus, blijft met veel vragen achter. Aan de hand van haar tekeningen en zijn herinneringen probeert hij de waarheid rond zijn zus te achterhalen. Een reeks bonte figuren trekt voorbij, terwijl hij zelf volledig ontbreekt in het leven dat ze schetst. João’s verhaal is een boeiende reconstructie van hun leven en roept vragen op over zijn eigen bestaansrecht. Een pijnlijk mooi verhaal over de dunne grens tussen realiteit en waanzin.

Portugese Schrijvers Schrijfsters boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Juni 2017