Rhiannon Williams – Ottilie en de drochtenjagers

Rhiannon Williams Ottilie en de drochtenjagers recensie en informatie over de inhoud van dit avonturenboek. Op 27 september 2019 verscheen bij Uitgeverij Gottmer het eerste deel in de nieuwe serie fantasyboeken van schrijfster Rhiannon Willimas.

Rhiannon Williams Ottilie en de drochtenjagers Recensie

Ottilie en de drochtenjagers is hard op weg om zich te meten met andere spannende topseries van uitgeverij Gottmer. Denk aan De Grijze Jager, Nedergrimm, Sleedoorn en Broederband. Ottilie is het debuut van Rhiannon Williams. Veelbelovend. Smaakt naar meer!

Overleeft een meisje een geheime opleiding die enkel voor jongens is?

Als haar broertje Wallie spoorloos verdwijnt, kan Ottilie maar één ding doen: achter hem aan. Ze ontdekt dat hij is ontvoerd om opgeleid te worden tot drochtenjager. Om bij hem in de buurt te komen, laat ze zich ook ontvoeren. Er is echter één probleem: op de opleiding worden alleen maar jongens toegelaten. Ze knipt haar haar af en gaat voortaan door het leven als Ot. En hoewel ze het meer naar haar zin heeft als rekruut dan ze ooit had kunnen denken, blijft haar geheim een last. Daarbij blijft ze maar het gevoel houden dat er iets niet klopt. Waarom alleen maar jongens? En waarom alleen maar kinderen?

Je moet even de tijd nemen om in het verhaal te komen. Het duurde een bladzijde of 40, 50, voor het boek me echt mee nam. Maar vanaf dat moment werd het spannender en spannender. Los van het feit dat je mee leeft met Ottilie die moet verbergen dat ze een meisje is, los van de gevaarlijke situaties waar ze in terecht komt. Want er zit een laag onder die langzaam opkomt. Als een monster dat opduikt uit een diep, donker moeras. Stilletjes naar je kijkend, zonder dat je het in de gaten hebt. Maar een onbehaaglijk gevoel bekruipt je. En maakt dat je niet meer wil stoppen met lezen. Ik hou van de sfeer die Rhiannon Williams creëert. Het is donker, en spannend, maar de onderlinge vriendschap tussen de jongens, én de vriendschap die Ottilie sluit met twee meisjes uit de bediening, geven het de warmte mee die het verhaal nog sterker maken. Daarbij is Ottilie een slimme, geslepen, intelligente en stoere meid, die dit verhaal perfect draagt!

Ottilie is een slimme, geslepen, stoere meid die je aan het lezen houdt

Een mooi, spannend debuut voor Rhiannon Williams. Er staat: “voor lezers van de Grijze Jager”. Natuurlijk dé successerie voor Gottmer. Ottilie heeft een heel andere sfeer dan de Grijze Jager, maar er zit wel eenzelfde soort spanning in. En net als Flannagan is Williams in staat een nieuwe wereld zachtjes leven in te blazen, en draait ze ook haar hand niet om voor het beschrijven van een spannend gevecht. Ik ben super benieuwd naar het vervolg, dat als het goed is in de zomer van 2020 verschijnt. Kom maar op! Ottilie en de drochtenjagers is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Ottilie en de drochtenjagers

• Schrijfster: Rhiannon Williams (Australië)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyroman