Rob Hartmans – Guernica

Rob Hartmans Guernica recensie en informatie over de inhoud van het boek over de Spaanse Burgeroorlog en het schilderij van Pablo Picasso. Op 26 april 2022 verschijnt bij Uitgeverij Omniboek het nieuwe boek van de Nederlandse historicus Rob Hartmans.

Rob Hartmans Guernica recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Guernica, Symbool tegen terruer. Het boek is geschreven door Rob Hartman. Ook zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek over het schilderij Guernica van Pablo Picasso, geschreven door Rob Hartmans.

Guernica

Symbool tegen terreur

• Schrijver: Rob Hartmans (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Uitgever: Omniboek
  • Verschijnt: 26 april 2022
  • Omvang: 216 pagina’s
  • Prijs: € 17,50 – € 22,50
  • Uitgave: paperback  / ebook

Flaptekst van het boek over het schilderij van Pablo Picasso

Een jammerklacht tegen terreur, dat is waar het doek Guernica voor staat. Het gigantische werk van Pablo Picasso uit 1937 meet liefst 27 vierkante meter. Rob Hartmans schreef met dit boek de biografie van het schilderij dat naar aanleiding van het bombardement op een Baskisch stadje tijdens de Spaanse Burgeroorlog ontstond en dat schitterde als hoogtepunt van het kubisme in Parijs. Het was het symbool tegen geweld in vele buitenlanden tijdens de naoorlogse jaren. En tot slot laat Rob Hartmans zien hoe dit monument voor het lijden bijna een halve eeuw later eindelijk thuiskwam in Spanje.

Rob Hartmans is historicus en journalist. Hij publiceert regelmatig in De Groene Amsterdammer en Historisch Nieuwsblad. Bij Ambo|Anthos verschenen van hem Alleen in de wind (2007) en Vijandige broeders? (2012). Daarnaast publiceerde Hartmans onder meer twee essaybundels over intellectuelen en hun illusies: Vaarwel dan! (2000) en Grondsop en verwarring (2013). Hij schreef Geestdrift met verstand over de geschiedenis van De Groene Amsterdammer.