Ronald Giphart – Alle tijd ∗∗∗∗

Ronald Giphart Alle tijd recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman. In september 2019 verscheen bij Uitgeverij De Bezige Bij de nieuwe roman van Ronald Giphart die als titel Alle tijd heeft gekregen.

Ronald Giphart Alle tijd Recensie

Ronald Giphart heeft zichzelf overtroffen in zijn nieuwe roman. Zonder twijfel het beste boek dat tot nu toe door de Utrechtse auteur geschreven is. Alle tijd beschrijft het verhaal van een vriendschap van zes mannen. Eind jaren tachtig onstaat er in Utrecht een mannenvriendschap. Een vriendschap die bovendien een zakelijk karakter krijgt als de mannen een brouwerij opzetten. Tijdens een bezoek aan de Florida Keys maken de vriende kennis het brouwen van bier dat hier gebeurt in een pub.

Terug in Nederland beginnen de vrienden, gefinancierd door een aantal van hun moeders, een eigen brouwerij in een Utrechtse werfkelder. In 2019, zo’n dertig jaar na de start, is het besluit genomen om de brouwerij die inmiddels is uitgegroeid tot de succesvolste in zijn soort, te verkopen. De reis naar een familiejachtgoed van één van de mannen in Duitsland, moet een soort van rituele afsluiting zijn van hun gemeenschappelijk avontuur.

Onderlinge relaties, ruzies, de weg naar volwassenheid, ondernemerschap en liefdesperikelen

In flashbacks komt de geschiedenis van de zes vrienden, Berend, Cola, Gregor, Jonas, Luciën en Mike, en hun vriendschap voorbij. Hun onderlinge relaties, ruzies, weg naar volwassenheid, liefdesleven en ambitie passeren de revue. Alles beschreven met een, aangename, licht melangolieke ondertoon, zonder in sentimentaliteit te vervallen.

Ronald Giphart Alle tijd Rercensie

Origineel is de keuze om de alwetende verteller van roman de we-vorm te geven.  Zo ontstaat een vertelperspectief waarin de vriendengroep als geheel hun geschiedenis vertelt. Bijzonder knap is bovendien dat Ronald Giphart er van begin tot einde in is geslaagd om dit op overtuigende wijze weet te doen vanuit het groepsperspectief zonder dat dit ook maar enigszins als gekunsteld overkomt. Sterker nog Giphart weet dit zo overtuigend te doen dat zelfs als  de “we-verteller” reflecteert en op een afstand de vriendegroep beschouwd, dit geloofwaardig blijft voor de lezer.

Zeer geslaagde roman over dertig jaar mannenvriendschap

Wel is het zo dat Giphart met zes hoofdpersonages die gezamenlijke maar ook individuele verhaallijnen hebben wat veel hooi op zijn vork neemt. Alhoewel het Giphart zeer goed gelukt is om de touwtjes in de roman strak in handen te houden, krijg je soms het gevoel dat er soms een gebeurtenis of geschiedenis niet tot volle wasdom komt. Toch doet dit geen afbreuk aan het leesplezier. Alle tijd is een geslaagde roman over mannenvriendschap. Gedeeltelijk gebaseerd op zijn eigen vriendschappen, is Ronald Giphart er zeer overtuigend dit thema uit te werken tot zijn beste roman tot nu toe. Alle tijd is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Alle tijd

• Schrijver: Ronald Giphart (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: september 2019
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Recensie boek: Ronald Giphart heeft zichzelf overtroffen in zijn nieuwe roman. Zonder twijfel het beste boek dat tot nu toe door de Utrechtse auteur geschreven is. Alle tijd beschrijft het verhaal van een vriendschap van zes mannen. Eind jaren tachtig onstaat er in Utrecht een mannenvriendschap. Een vriendschap die bovendien een zakelijk karakter krijgt als de mannen een brouwerij opzetten…lees verder >