Santiago Pajares De regen van Ionah Recensie

Santiago Pajares De regen van Ionah recensie waardering en informatie. Begin mei 2018 is bij Uitgeverij Atlas Contact de roman van de Spaanse schrijver Santiago Pajares De regen van Ionah verschenen. Op deze pagina kun je de Santiago Pajares De regen van Ionah recensie waardering en informatie lezen.

Ionah en zijn moeder wonen in de woestijn. Ze kunnen hier leven in een soort van keet omdat de moeder hier een put heeft gegraven die ze met veel inspanning in stand kunnen houden. Water is schaars en regen valt er nooit. Zon, droogte en zandstormen teisteren hun solitaire leven in de woestijn. Met de schamele hoeveelheid water kunnen ze op beperkte schaal planten kweken in een kleine moestuin.  Hagedissen die ze vangen in zelfgemaakte vallen vullen hun bescheiden dieet aan. De moeder van Ionah leert hem schrijven in het zand en vertelt hem over een ander leven voordat ze in de woestijn moesten leven.

Zon, droogte en zandstormen bepalen een solitair leven in de woestijn

Als zijn moeder overlijdt staat Ionah, die nog maar 12 jaar oud is.  er alleen voor. Jarenlang leeft hij alleen in de woestijn tot de hij een zwaargewonde man vindt. Hij redt hem het leven. De man blijkt Shui te heten en koerier te zijn met een belangrijke boodschap in de door hem meegevoerde rugzak. Op de achterkant van de papieren schrijft Ionah het verhaal van zijn moeder met zijn eigen bloed. Na enige tijd samen geleefd te hebben, voelt Ionah zich genoodzaakt om zijn hut te verlaten en door de woestijn te trekken om de boodschap van Shui over te brengen.

Overtuigende filosofische avonturenroman

Geïnspireerd door Le petit prince van Antoine Saint-Exupery en De weg van Cormac MacCarthy is De regen van Ionah een geslaagde dystopische parabel en avonturenroman over een opgroeiende jongen in een vijandige omgeving. In een sobere, indringende stijl sleept Santiago Pajares je direct het verhaal in dat van begin tot het einde boeit. Uitgelegd wordt er nauwelijks. Ervaren des te meer. Santiago Pajares – De regen van Ionah is een overtuigende filosofische avonturenroman die is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend)

Santiago Pajares – De regen van Ionah

• Titel: De regen van Ionah
  • Schrijver: Santiago Pajares (Spanje)
  • Soort boek: dystopische roman, psychologische roman
  • Origineel: La lluvia de Ionah (2011)
  • Nederlandse vertaling: Jaqueline Visscher
  • Verschenen: mei 2018
  • Prijs: € 19,99 / € 14,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Santiago Pajares De regen van Ionah

Ionah kent niets anders dan de eindeloze woestijn waarin hij al zijn hele leven leeft met zijn moeder. Zij heeft de wereld gekend zoals wij hem kennen, voordat het misging. Ze is zich er terdege van bewust dat Ionah, om te overleven als zij er niet meer is, alles zal moeten kunnen wat zij zich eigen heeft gemaakt, inclusief vechten, hagedissenvallen zetten en de waterput inspecteren. Pajares schetst in deze moderne fabel de volwassenwording van een naïeve, wijze hoofdpersoon, die zijn barre maar veilige thuisbasis op zeker moment toch moet verlaten om naar anderen op zoek te gaan om te overleven.

Santiago Pajares Biografie

• Volledige naam: Santiago Pajares Colomo
  • Geboortedatum: 27 maart 1979