Sarah Moon Merel Recensie ∗∗∗∗∗

Sarah Moon Merel recensie boekbespreking waardering en informatie over dit Young Adult boek. Op 4 december 2018 is bij Uitgeverij Lemniscaat het prachtige boek van Sarah Moon Merel verschenen.

Sarah Moon Merel Recensie

Sarah Moon Merel Recensie

Ik wil niet eten, ik wil niet slapen, ik wil niet werken, ik wil niet weg… Ik wil gewoon naar Merel! Mijn hemel, als dit je Young Adult debuut is, wat Merel is voor schrijfster Sarah Moon, what’s next?

Als de wereld een enge plek voor je is zou je het liefst weg willen vliegen

Merel is een verlegen meisje. En niet een beetje verlegen. Nee, ze is zo verlegen dat het haar sociaal echt belemmerd. Ze sluit zich af, verstopt zich voor haar klasgenoten. De kantine is zo’n beetje de meest verschrikkelijke plek die ze maar kan verzinnen. De paniek en angst overvallen haar dikwijls op zo’n overweldigende manier, dat ze niet anders kan dan “weg” gaan. Weg uit haar lichaam, vliegt ze ergens hoog in de lucht waar niemand bij haar kan komen. De enige bij wie ze zich veilig voelt, is haar moeder. Op een dag wordt ze met gillende sirenes van school vervoerd naar het ziekenhuis. Ze stond op de rand van het dak. Wat deed ze daar? Niemand lijkt tot haar door te kunnen dringen. Zelfs haar eigen moeder voelt als een vreemde voor haar. Het enige dat Merel houvast lijkt te geven, is muziek…

Merel grijpt je met de eerste zin en laat je niet meer los

Al direct bij de eerste zinnen heeft Sarah Moon me bij de kladden. Merel ligt in het ziekenhuis. Waarom? Wat doet ze daar? Hoe is het met haar? Wie is Merel? Een groot aantal vragen waar het boek in de loop van het verhaal antwoord op geeft. Merel gaat in je systeem zitten. Haar benauwdheid en angst beneemt je als lezer ongemerkt ook de adem. Haar “doorbraken” gaven mij ook opluchting. Tranen stroomden over mijn wangen zonder dat ik het door had. Een boek dat laat zien hoe fijn het is als mensen voorbij je opgetrokken muurtjes kunnen kijken. Een boek dat laat zien dat er zoveel moois verborgen kan zitten achter een stil voorkomen. Een boek dat je aanmoedigt niet te snel te oordelen over een ander.

Geen enkel woord doet recht aan het gevoel en de emoties die het boek teweeg weet te brengen. Merel is rauw, ontroerend, pakkend, treffend en indrukwekkend. Merel rockt! Ga het lezen! Sarah Moon – Merel is gewaardeerd met de ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Sarah Moon – Merel

• Titel: Merel
  • Schrijfster: Sarah Moon (Verenigde Staten)