Sarah Sluimer Keizer Recensie ★★★★ Waardering

Sarah Sluimer Keizer Recensie Waardering en Informatie. In juni 2018 is bij Uitgeverij Lebowski de debuutroman verschenen van de Nederlandse schrijfster Sarah Sluimer Keizer. Op deze pagina kun je de Sarah Sluimer Keizer recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Sarah Sluimer Keizer Recensie

Sarah Sluimer Keizer Recensie

Een boeiend verhaal heeft Sarah Sluimer geschreven. Een inkijk in de theaterwereld. Een wereld waar ik eigenlijk niets van weet. Dus ja, zij nam mij mee, het leven in van de narcistische regisseur Leo Landrauff.  Kleine Leo, met een niet dichtgegroeide fontanel. Iets dat hem hoog sensitief maakt. Waardoor hij in het dagelijks leven ontzien moet worden. In ieder geval fysiek inspanning moet mijden en natuurlijk zich legitiem kan terugtrekken wanneer prikkels hem teveel worden. Helaas kan hij zijn zintuigen niet uitzetten. Daarom ook veel plastische beelden in dit boek over geuren, geluiden, fysieke nabijheid, beelden, zintuiglijke waarnemingen van Leo. Waar hij zich ongeremd door laat leiden wanneer het gaat over oordelen van zijn medemens, ongeacht wie.

Wanneer hij op jonge leeftijd op een of ander zweverig internaat terechtkomt en vanwege zijn handicap zich toelegt op het leeglezen van de bibliotheek, merkt hij dat zijn fantasie op holt begint te slaan bij het lezen van oude theaterstukken. In zijn gedachten kan hij elk personage zo kneden als hij bedenkt. Dat fascineert hem. Wellicht de ultieme manier om contact met de medescholieren te hebben? Mits hij toestemming van de directeur krijgt een stuk van Camus op te voeren. Goed voor het onderling contact, goed naast het vrnl. vrijblijvende aanbod van het internaat. En ja, hij merkt dat het hem lukt de personages naar zijn hand te zetten. De hele omgeving is geschokt wanneer hij ernstig uit zijn dak gaat om de hoofdpersoon naar zijn idee te kneden. Hij moet het internaat verlaten Maar een regisseur is opgestaan.

Boosaardige, nietsontziende egoïstische partners, moeders, heerseressen

Maar eigenlijk is het een kleine jongen die nog niet eens kan poepen als zijn vriend Bob niet in de buurt is. Leo wordt een van de grootste regisseurs van Nederland, maar bij de gratie dat iedereen om hem heen naar zijn pijpen danst. Hij nabijheid, maar vooral afstand bepaalt. Zijn strategie is, mensen verpulveren en daarna maken tot iemand die zijn goedkeuring heeft. Hij ruikt ieders zwakke plek en spaart niemand. Vooral vrouwen zijn slechte, nietsbetekenende wezens die hij kneedt tot boosaardige, nietsontziende egoïstische partners, moeders, heerseressen. Hij kan zich uitleven. Dat zegt alles over de relatie die hij met zijn eigen moeder heeft. Een hoer, een zuipschuit, een egoïste, die zich nooit echt in hem verdiept heeft. Niet echt van hem heeft gehouden. En Leo scoort goed met deze aanpak. De tijd lijkt er rijp voor.

Dan begaat hij de grootste vergissing van zijn leven

Hij gaat het leven van ene Victor op de planken brengen.  Een gerenommeerd kunstenaar. Het leven van een geslaagde man. Niet zijn tak van sport. Dat moet hij eigenlijk weten.  Zij zoon Ros heeft het verhaal geschreven en Victor belooft hem, wanneer hij zich hiertoe laat verleiden een prachtig optrekje in New York. Natuurlijk wordt dit zijn ondergang. Hij raakt letterlijk en figuurlijk de regie kwijt over zijn gezelschap, zijn leven, de mensen om hem heen. Hij vindt zichzelf regelmatig hallucinerend weet ik veel waar. En wellicht wel, terug in de baarmoeder van zijn eigen moeder.

Boeiende, goed geschreven en geloofwaardige roman over een narcistische kunstenaar

Sarah Sluimer heeft een geloofwaardige roman geschreven over het leven van een narcistische kunstenaar.  Vooral heb ik ernaar uitgekeken tijdens het lezen van dit boek dat iemand Leo eens wakke maakte . En zijn liefdevolle partner Bob doet dat met zo overtuiging en met zulke mooie woorden. Neemt zo de eigen verantwoordelijkheid van zijn rol in hun relatie. Mooi opgeschreven.  Die Sarah Sluimer, die heeft wel een behoorlijk potje mensenkennis. Wat een prachtig debuut. Sarah Sluimer Keizer is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Sarah Sluimer – Keizer

• Titel: Keizer