Nieuwe Debuutromans 2018 Beste Debuutromans Recensie

Welke nieuwe debuutromans verschijnen er in 2018? Wat zijn goede debuutromans en welke zijn minder van kwaliteit? Op de pagina nieuwe debuutromans kun je antwoorden vinden op deze vragen.

Nieuwe Debuutromans 2018

Hieronder staat het overzicht van de interessante nieuwe debuutromans 2018. Het is alfabetisch ingedeeld op naam van de schrijver of schrijfster. In het overzicht zijn Nederlandse debuutromans opgenomen. Dat wil zeggen romans die in het Nederlands geschreven zijn.

Dorothée Albers Zeemansgraf voor een kort verhaalZeemansgraf voor een kort verhaal

• Schrijfster: Dorothée Albers (Nederland)
  • Soort boek: psychologische muziekroman, debuutroman
  • Uitgever: Cossee
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 283 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • RecensieEen geslaagde en mooie debuutroman. Zeker het lezen waard, schreef Dorothée Albers met Zeemansgraf voor een kort verhaal. Een vlot lezend, mooi geschreven en rakend verhaal over drie generaties van musici, over verschillende muziekstijlen en instrumenten en mèt als bonus een playlist van alle muziek die in het boek voorkomt! Heerlijk!…lees verder >

Persis Bekkering Een heldenleven RecensieEen heldenleven

• Schrijfster: Persis Bekkering (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschenen: 8 januari 2018
  • Omvang: 271 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Mieke Koster
  • Recensie boek: Het fin du siècle-orkest is op tournee in Italië en daar in een hotel in Rome klinkt de warme zandstorm. Deze storm blijkt te worden veroorzaakt door Igor en wordt gehoord door Adrian, de concertmeester van dit orkest. Voor dit orkest staat  Een Heldenleven  van Richard Strauss op het programma. Een solo hieruit klonk door het hotel. Adrian maakt kennis met deze violist omdat hij solist is, en de ster van de avond zal worden. Maar Adrian is niet geraakt…lees verder >

Antoinette Beumer Mijn vader is een vliegtuig RecensieMijn vader is een vliegtuig

• Schrijfster: Antoinette Beumer (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 8 januari 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: De bijna veertigjarige Eva lijkt alles te hebben: een mooi gezin, een succesvol bedrijf, en binnenkort het huis van haar dromen. Dan sterft haar moeder en beginnen de nachtmerries. Eva wordt steeds angstiger en raakt ervan overtuigd dat er gevaar dreigt voor haar en haar kinderen – langzaam maar zeker verliest ze haar grip op de werkelijkheid…lees verder >

Timo Briuijns Bloed is dikker dan water RecensieBloed is dikker dan water

• Schrijver: Timo Bruijns (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman, debuutroman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 9 februari 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Recensie boek: Tommy, een puber van zeventien jaar, besluit dat hij na het behalen van zijn examen naar Engeland wil reizen. Aan de vooravond van zijn vertrek organiseert zijn moeder een barbecue waarbij familie, vrienden en buren worden uitgenodigd. Tijdens de barbecue wordt rijkelijk drank geschonken wat de norm is de omgeving van Tommy die bestaat uit alcoholisten, criminelen en vrijbuiters. Tommy is opgevoed door zijn moeder…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Marita Coppes De laatste verhalenweefster RecensieDe laatste verhalenweefster

• Schrijfster: Marita Coppes (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Verschenen: 7 juni 2018
  • Omvang:
  • Prijs: € 20,00 / € 9,99
  • Waardering roman★★★★★ (zeer goed) Mieke Koster
  • Recensie boek: Een echte verhalenweefster, zo kun de debuterende schrijfster Marita Coppes zelf met een gerust hart ook noemen.  Haar roman begint met een prachtige tekening van een heupweefgetouw. Alleen door de juiste lichamelijke bewegingen van je heup worden de oude familieverhalen zichtbaar in het weefsel dat je maakt. Oude familiepatronen die geleid hebben tot een fatale afloop en die zo meegenomen wordt in de volgende generatie van de familie. Op zo’n manier weven is lang niet iedereen gegeven. Het vraagt concentratie, overgave, door pijnlijke geschiedenissen heengaan, heen weven…lees verder >

Peter van Duyvenvoorde Het offer van de tijd RecensieHet offer van de tijd

• Schrijver: Peter van Duyvenvoorde (Nederland)
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 408 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Als een student in de ban raakt van een mysterieuze dichter begint een zoektocht in Spanje en Griekenland. Hij probeert niet alleen de dichter te vinden, maar ook zichzelf. Na een zwarte periode vol teleurstellingen verlangt hij naar de zuiverheid van zijn kindertijd. Maar wat heb je aan zuiverheid in een tijd waarin het maatschappelijke debat radicaler wordt? Hij zoekt antwoorden bij de dichter, een priester, een hoogleraar Spaanse geschiedenis en bij een zigeunerkoningin. Het offer van de tijd is een eclectische debuutroman, geschreven in een meanderende, onmodieuze stijl waarin poëzie, fictie en essayisme in elkaar overlopen. Thema’s als liefde, politiek, tijd, ideologie en religie worden bijna moeiteloos met elkaar verbonden in dit ambitieuze debuut dat de 21e eeuw probeert te doorgronden.

Aly Freije De vloeivelden in RecensieDe vloeivelden in

• Schrijfster: Aly Freije (Nederland)
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 25 januari 2018
  • Omvang: 120 pagina’s
  • Prijs: € 16,50
  • Recensie boek: Anna is een boerendochter die opgroeit in het uiterste noordoosten van Groningen tegen de Duitse grens. Het was een jeugd die haar leven ingrijpend heeft getekend en ervoor heeft gezorgd dat ze net de twintig gepasseerd, het ouderlijk huis heeft verlaten. Enige tientallen jaren later bezoekt ze haar geboortegrond. Herinneringen worden opgeroepen van een meisje dat als buitenstaande opgroeide…lees verder >
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Markus van der Graaff Mijn moeder en haar zoon RecensieMijn moeder en haar zoon

• Schrijver: Markus van der Graaff (Nederland)
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 5 juni 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud roman: In Mijn moeder en haar zoon staat Marius Beeke centraal, een zwijgzame jongen die de wereld nieuwsgierig in zich opneemt: de nieuwbouwwijk die om hem heen ontstaat, het rumoerige winkelcentrum, het handjevol mensen dat hem omringt – en vooral zijn moeder. In haar opmerkelijke taalgebruik openbaart zij de aard en het wezen van de wereld aan iedereen die haar pad kruist, en vooral aan Marius…lees verder >

Laura van der Haar Het wolfgetal RecensieHet wolfgetal

• Schrijfster: Laura van der Haar (Nederland)
  • Uitgever: Podium
  • Verschenen: 1 maart 2018
  • Omvang: 392 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Waardering★★★ (uitstekend)
  • Recensie boek: Het wolfgetal is een minutieus verslag van een een vriendschap tussen twee pubermeiden in de jaren negentig van de vorige eeuw. Een van de twee meiden, de verteller van het boek, beschrijft het leven en haar ervaringen met haar vriendin Vikki die anders en excentrieker is dan haar leeftijdsgenoten. Haar leven kenmerkt zich door avontuur, altijd op zoek naar kattenkwaad, ontaardend in criminaliteit. Toch raakt de verteller gefascineerd door Vikki en laat zich meeslepen, tot wanhoop van haar ouders…lees verder >

Nicole Harmsen De Rusluie RecensieDe Rusluie

• Schrijfster: Nicole Harmsen (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman, debuutroman
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang; 406 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jos van Raan
  • Recensie boekHet verhaal van de familiegeschiedenis begint in 1739 in het Drentse Vriezenveen. De oogst is mislukt en een ondernemende dorpeling vertrekt met zijn huifkar naar St Petersburg om geld te verdienen met de verkoop van tuinzaden, vlaszaden en lijnzaadolie. Hij moet dan wel zijn gezin een winter lang achterlaten. Andere familieleden volgen en de Russen zijn hun welgezind. De koopwaar wordt uitgebreid met linnen en binnen een paar generaties zijn de Drentse boeren en marskramers welgestelde kooplieden met winkels in de grote straten van St Petersburg. Na verloop van tijd vestigen de mensen uit ’t Vjenne zich definitief in Rusland…lees verder >

Anne-Fleur van der Heiden Klaproos RecensieKlaproos

• Schrijfster: Anne-Fleur van der Heiden
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 10 januari 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Op haar zesentwintigste verjaardag besluit Noor na een lange periode van stilzwijgen weer contact op te nemen met haar moeder en haar stiefvader Las. Las is terminaal ziek, en Noor kan de confrontatie met hen en met haar jeugd niet meer uit de weg gaan. Anne-Fleur van der Heiden schetst op trefzekere wijze een wereld waarin drugs en onvoorspelbaarheid de dienst uitmaken. Klaproos is een eerbetoon aan ouders aan de rand van de samenleving, en een genadeloze coming of age roman.

Hein van der Hoeven Jongen met rood vest RecensieJongen met rood vest

• Schrijver: Hein van der Hoeven (Nederland)
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 6 februari 2018
  • Omvang: 201 pagina’s
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: Jongen met rood vest speelt zich af rond 2005. Bob en Heleen Prager zijn een Haarlems echtpaar van in de zestig. Zij krijgen bezoek van de advocaat Marc Bronstein, die vermoedt dat het meesterwerk Jongen met rood vest van Frans Hals, in 1946 door het Rijksmuseum verworven, roofkunst is. Het doek zou in de oorlog onttrokken zijn aan het bezit van een oom en tante van Bob…lees verder >

Julien Ignacio Kus RecensieKus

• Schrijver: Julien Ignacio (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Van Oorschot
  • Verschenen: 1 oktober 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Kamer 11, intensive care, kinderafdeling. Een vader waakt aan het ziekbed van zijn negenjarige zoontje, dat in coma ligt. Avond na avond praat hij tegen zijn kind. Hij vertelt over zijn eigen vader, over de zoon die hij zelf ooit was, tot aan dat ene fatale moment. Hij vertelt over zijn vaderschap, hoe de onmogelijkheid zijn zoontje te beschermen tegen het leven en de ondraaglijkheid van zijn liefde hierdoor, hem deed besluiten het gezin te verlaten…lees verder >

Tim Kamps De verschikkelijke jaren tachtig RecensieDe verschikkelijke jaren tachtig

• Schrijver: Tim Kamps (Nederland)
  • Soort boek: debuutroman, sociale roman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 4 oktober 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Tags: coming of age romancommunejaren 80
  • Inhoud roman: De jaren tachtig. De verteller woont in een woongroep, het restant van een communistische commune, samen met vier moeders, wat andere kinderen en goeroe Bert. De kinderen worden min of meer aan hun lot overgelaten terwijl de volwassenen veel met elkaar praten (het liefst naakt – ‘Als je naakt bent, heb je geen schild,’ zegt Bert), therapie doen, ruziemaken, en opnieuw met elkaar praten (weer naakt). Aan hun lerares op school hebben ze ook niets, want die gaat ook met Bert naar bed…lees verder >

Stefano Keizers Twee Luitenanten RecensieTwee Luitenanten

• Schrijver: Stefano Keizers (Nederland)
  • soort boek: debuutroman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 1 november 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Inhoud roman: De jonge kunstenaar Gover Meit is op een dood spoor beland: zijn geld is op, zijn relatie is wankel en de vriendschap met zijn beste vriend staat ook op springen. Hij brengt zijn dagen in ledigheid door met piekeren, drinken en drugs. Tegelijkertijd weet hij: hij moet iets, iets groots, want dat zit in hem. Twee Luitenanten is de genesis van het personage Stefano Keizers die furore zou maken in het theater en in het programma De Slimste Mens…lees verder >

Nick Klaessens Alles rustig? Recensie VoetbalromanAlles rustig?

Een voetbalroman

• Schrijver: Nick Klaessens (Nederland)
  • Soort boek: voetbalroman, debuutroman, sociale roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: augustus 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Journalist Nick Klaessens voelt zich al negen jaar een vreemdeling in de dorpse smeltkroes van Amsterdam-Noord, totdat een oude liefde op zijn pad komt: voetbal. De 32-jarige Limburger treedt toe tot een team Marokkanen, Antillianen, Turken, Surinamers en een Malinees. Nick is de enige die niet in Amsterdam is geboren, maar is de ontbrekende stille kracht waar de Zaterdag 2 van DVC Buiksloot naar op zoek was…lees verder >

Marieke Lucas Rijneveld De avond is ongemak RecensieDe avond is ongemak

• Schrijfster: Marieke Lucas Rijneveld (Nederland)
  • Verschenen: 1 februari 2018
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen…lees verder >

Daniël Samkalden Nova RecensieNova

• Titel: Nova
  • Schrijver: Daniël Samkalden (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 13 september 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Na een geniaal inzicht vertrekt sterrenkundige Julie naar het stille Amerikaanse hooggebergte voor de vuurproef van haar theorie. Televisiebioloog Thomas de Poes reist haar achterna in een poging hun eerste gênante ontmoeting recht te zetten. In zijn tas zijn levensverhaal, opgetekend door de geplaagde schrijver Maarten Schrepel. Drie mensen die tegen wil en dank elkaars leven onstuimig in beweging zetten…lees verder >

Sarah Sluimer Keizer RecensieKeizer

• Schrijfster: Sarah Sluimer (Nederland)
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 223 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie roman: Een boeiend verhaal heeft Sarah Sluimer geschreven. Een inkijk in de theaterwereld. Een wereld waar ik eigenlijk niets van weet. Dus ja, zij nam mij mee, het leven in van de narcistische regisseur Leo Landrauff.  Kleine Leo, met een niet dichtgegroeide fontanel. Iets dat hem hoog sensitief maakt. Waardoor hij in het dagelijks leven ontzien moet worden. In ieder geval fysiek inspanning moet mijden en natuurlijk zich legitiem kan terugtrekken wanneer prikkels hem teveel worden. Helaas kan hij zijn zintuigen niet uitzetten…lees verder >

Jean-Marc van Tol Musch RecensieMusch

Johan de Witt trilogie 1

• Schrijver: Jean-Marc van Tol (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Uitgever: Uitgeverij Catullus
  • Verschijnt: 26 mei 2018
  • Omvang: 511 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback
  • Prijs: € 29,95 / € 24,95
  • Waardering★★★  (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekVan 1593 tot 1650 was griffier van de Staten-Generaal Cornelis Musch, een van de machtigste mannen, zo niet de machtigste man de Nederlanden. Hij was een machtspoliticus avant la lettre die door machinaties, bedreigingen en alle andere machtsmiddelen die hem ter beschikking stonden een centrale positie wist te verwerven waar niemand omheen kon, zelfs de koning niet. Tijdens zijn leven voerde hij een continue strijd met raadspensionaris en zijn schoonvader de dichter Jacob Cats. Jean-Marc van Tol heeft de fictieve memoires van Musch als uitgangspunt voor zijn boeiende roman gekozen…lees verder >

Rob Verschuren Tyfoon RecensieTyfoon

• Schrijver: Rob Verschuren (Nederland)
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 170 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 17,50
  • Recensie romanRob Verschuren woont al geruime tijd in het buitenland. De laatste tien jaar is Vietnam de plek waar hij woont en werkt. Tyfoon speelt zich af in een Aziatisch land dat niet nader genoemd wordt, maar sterke overeenkomst lijkt te hebben met Vietnam. Twee jongens en een meisje groeien op in een klein vissersdorpje. Tijdens de laatste schoolweek, spreken ze de belofte uit voor altijd met elkaar verbonden te blijven. Maar dan breekt er een burgeroorlog uit. Een van de jongens, Vinh, sluit zich aan bij de opstandelingen en vertrekt uit het dorp. De andere jongen Duc en het meisje Mai blijven achter…lees verder >

Gregor Verwijmeren De vorm van geluid RecensieDe vorm van geluid

• Schrijver: Gregor Verwijmeren (Nederland)
  • Soort boek; psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschenen: 25 oktober 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Tags: geluidmuziektinnitus
  • Inhoud boek: Een catalogiseerder van muziek hoort van de ene op de andere dag geluiden in zijn hoofd – suizen, fluiten en ruisen – die hem beroven van alles wat hem dierbaar is en hem langs de grens van de waanzin doen scheren. Tinnitus. Hoe gaat hij, die zijn dagen en denken vult met muziek en voor wie geluid gelijkstond aan extase, hiermee om? Hij gaat op een queeste naar inzicht en verlossing, die hem langs genezers en lotgenoten, therapieën en geluidsfilosofen voert…lees verder >

Herien Wensink Kleihuid RecensieKleihuid

• Schrijfster: Herien Wensink (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman debuutroman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 11 januari 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: 19,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boek: De beschrijving van de gruwelijkheden die de soldaten moesten doorstaan in de loopgraven van Vlaanderen, tijdens Eerste Wereldoorlog vormen het begin van het romandebuut van de Nederlandse schrijfster en theatercriticus Herien Wensink. De afschuwelijke leefomstandigheden, de gewelddadige moordpartijen en de waanzin van de oorlog worden overtuigend over het voetlicht gebracht…lees verder >

Nieuwe Debuutromans 2018 Nederlandse Debuutromans