Saskia Goldschmidt Schokland Recensie ∗∗∗∗

Saskia Goldschmidt Schokland recensie boekbespreking en waardering roman over de aardbevingen in Groningen. In september 2018 verschijnt bij Uitgeverij de nieuwe roman van Sakia Goldschmidt – Schokland waarin wat het betekent om te leven Groningen dat geteisterd wordt door aardbevingen ontstaan door de gaswinning.

Saskia Goldschmidt Schokland Recensie

Saskia Goldschmidt Schokland Recensie

Dat de lotgevallen van bewoners van Oost-Groningen die de afgelopen jaren gebukt gaan onder de gevolgen van de aardbevingen verwoord zouden gaan worden in een roman, was te verwachten. Saskia Goldschmidt is één van de eersten die met een echte aardbevingsroman is gekomen. Om te ervaren wat het betekent om in het Groningse aardbevingsgebied te leven en werken, is ze er zelf gaan wonen. Mede daardoor is het haar uitstekend gelukt om in de huid van de Groningers te kruipen en bovendien een zeer geslaagde roman te schrijven.

Wat betekent het om dagelijks met de gevolgen van de gaswinning te worden geconfronteerd?

Drie generatie leven en werken op de boerderij Schokland. Grootvader Zwier, dochter Trijn en kleindochter Femke proberen zo goed en zo kwaad als het kan hun hoofd boven water te houden in de zwaar gestutte en beschadigde boerderij. In aanvang hanteert Goldschmidt nog een soort van documentaire aanpak. Uiteraard ervaren ze, net vele anderen in het gebied, de minachtende en vaak mensonterende wijze waarop de schademeldingen als gevolg van de aardbevingen worden behandeld. Echter meer en meer wordt de roman persoonlijker en krijgt de lezer inzicht in het wel en wee en de drijfveren van de bewoners.

In zekere zin staan grootvader Zwier en kleindochter Femke dicht bij elkaar. Zwier kent nog de oude bedrijfsvoering waarbij liefde voor de boerderij en de levende haven een grote rol spelen. Kleindochter Femke wil de boerderij omvormen tot een biologisch en duurzaam bedrijf. Trijn wil de boerderij graag houden zoals deze is en hooguit verder uitbouwen. Door meedogenloze opstelling van wat in de roman de maatpakken en fakkelaars worden genoemd, zeg maar de juristen en andere vertegenwoordigers van de NAM, raak de boerderij steeds verder in verval. Voortdurend is er dreiging van de aarbevingen verdere vernietiging van Schokland.

Zeer geslaagde Groningse aardbevingsroman

Natuurlijk is er de voorspelbare tegenstelling van goed, de bewoners van de boerderij en Oost-Groningen als geheel tegenover het kwaad, de NAM, de advocaten en ambtenaren. Desondanks weer Saskia Goldschmidt nuance in de roman aan te brengen door de tegenstellingen tussen de drie generaties op een overtuigende wijze te schetsen en ook een ambtenaar met het hart op de juiste plek ten tonele te voeren. Ondanks de wellicht hier en daar wat voorspelbare plot, is Saskia Goldschmidt er toch in geslaagd een uitstekende roman te schrijven. De stijl is vlot en pakkend en van het begin tot het eind blijf je betrokken bij de hoofdpersonen. Saskia Goldschmidt Schokland is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Saskia Goldschmidt – Schokland

• Titel: Schokland
  • Schrijfster: Saskia Goldschmidt (Nederland)