Jan Mulder Liefde & Aardbevingen Recensie

Jan Mulder Liefde & Aardbevingen recensie waardering en informatie van de inhoud van het boek. Op 1 november 2018 is bij Uitgeverij De Bezige Bij de nieuwe roman van Jan Mulder Liefde & Aardbevingen verschenen.

Jan Mulder Liefde & Aardbevingen

Dat Groningen Jan Mulder aan het hart gaat, mag algemeen bekend worden geacht. Hij werd in 1945 geboren in Bellingwolde en groeide er op. Zijn voetbalcarrière zorgde ervoor dat hij vertrok uit Groningen. Lang woonde hij in België en de Randstad. Inmiddels is hij weer terug in zijn geboortestreek. Het gebied dat geteisterd is door de gaswinning en de daarmee gepaard gaande aardbevingen tergen Jan Mulder al lang. Bovendien is het woud van windmolens dat in het afgelopen decennium is geplaatst, al lang een doorn in het oog. Hij moest erover schrijven.

Aardbevingen, kleinburgelijkheid en windmolens

De Barmhartigheid is de streek waarin Jan Mulder Liefde & aardbevingen situeert en met name het dorpje Huile. Weliswaar een fictieve streek. Maar het gebied heeft zeer duidelijke overeenkomsten met Noordoost-Groningen. Lijdzaam laten de bewoners alle leed over zich heenkomen. De macht van de kerk, de waanzin van het geloof, aardbevingingen, het woud van windmolens,  kleinburgelijkheid, de xenofobische angst voor vreemdelingen, tekenen de teloorgang van het dorp. Er blijkt één uitzondering, hoofdpersoon van de roman Wilhelmus Voorbosscher. Langzaam maar zeker raakt wij woedend over alle onrecht dat de Groningers is aangedaan. De woede zal uiteindelijk zelfs zijn eigen ondergang betekenen

Ziedende, fascinerende en overtuigende tirade

Jan Mulder heeft een ziedende tirade geschreven waarin hij zijn opgekropte woede etaleert over zaken die hem aan het hart gaan. De roman teistert de lezer. Jan Mulder maakt met regelmaat sprongen in de tijd, daagt de lezer uit en confronteert. Op de achtergrond hoor je de stem van Jan Mulder die op zijn welkbekende wijze een tirade afsteekt in een televisieprogramma. En dat is precies wat Liefde & aardbevingen tot een fascinerende en uitdagende roman maakt die past bij een schrijver als Jan Mulder. De woede moest eruit. Dat is op overtuigende wijze gelukt. Dat is overduidelijk de conclusie. Jan Mulder Liefde & aardbevingen is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Jan Mulder – Liefde & Aardbevingen

• Titel: Liefde & Aardbevingen
  • Schrijver: Jan Mulder (Nederland)