Saskia Noort Stromboli Recensie

Saskia Noort Stromboli Recensie Waardering Roman. Op deze pagina vindt je uitgebreide informatie, review, boekbespreking en recensie van de roman van Saskia Noort – Stromboli die in april 2018 bij Uitgeverij Lebowski is verschenen.

Saskia Noort Stromboli Recensie

Saskia Noort Stromboli Recensie Waardering

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar deze eerste roman van de vermaarde schrijfster Saskia Noort, van wie de thrillers bekend en geliefd leesvoer zijn. En ik werd verrast! Saskia Noort schreef een vlot en prettig leesbaar verhaal over een heftig, actueel thema: de gevolgen van seksueel misbruik. Stromboli start met een verkrachting van de jonge Sara op een feestje. Vervolgens maken we een flinke sprong in de tijd: Sara is inmiddels al vele jaren getrouwd met Karel. Ze zijn allebei schrijver en hebben samen een veelgelezen column. Karel kan moeilijk omgaan met het succes van zijn vrouw en Sara stikt langzaam in het huwelijk, maar ook in haar eigen verleden. Ze besluit haar grootste angst in de ogen te kijken en te gaan scheiden: wat gaat dit doen met de kinderen? Hoe moet het nu verder met haar? Tijdens een retraite op het Italiaanse vulkaan-eiland Stromboli probeert ze antwoorden te vinden op die vragen en doet ze een wanhopig poging niet naar haar verleden te kijken.

Een prima filmische roman die je snel wilt uitlezen!

De hoofdpersonages zijn helaas wat oppervlakkig en stereotiep: Karel, de beroemde schrijver, romanticus die rookt en drinkt… Jens, de goeroe van de retraite From Fear to Love (en de titel van de retraite dus ook). Maar hoofdpersoon Sara blijkt een intelligente vrouw, die niet in alle voor de hand liggende valkuilen valt: ze weet zichzelf staande te houden en uiteindelijk echt voor zichzelf te kiezen, zodat Stromboli haar ondanks alle vreemde toestanden en bizarre voorvallen vrijheid brengt. Een belangrijk thema, de gevolgen van seksueel misbruik op iemands leven, wordt eigenlijk op een redelijk luchtige manier aan de orde gesteld. Geen dramatische of zware uitwerkingen van het verleden. Dat zou een gemiste kans genoemd kunnen worden, maar dat hoeft het niet te zijn. Het is in elk geval een verhaal wat vlot leest en een roman die niet al te dramatisch wordt. Het verhaal leest eigenlijk een beetje als een film: geen enkel onderdeel wordt heel diep uitgewerkt en toch wil je weten hoe het afloopt en zit je er gewoon in. Zeker een prima boek om gewoon even lekker in te lezen! Saskia Noort – Stromboli is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Saskia Noort – Stromboli

• Titel: Stromboli
  • Schrijfster: Saskia Noort
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 18 april 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 12,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Inhoud Saskia Noort – Stromboli

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten. Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan. Wat een nieuwe start moet zijn, mondt uit in een afdaling naar regionen van haar verleden die ze het liefst verborgen had gehouden.