Selma Noort – Koningskind

Selma Noort Koningskind recensie en informatie nieuwe historische kinderboek. Op 9 september 2020 verschijnt bij Uitgeverij Leopold de nieuwe kinderboek van de Nederlandse schrijfster Selma Noort.

Selma Noort Koningskind Recensie en Informatie

Een prachtig, hartverwarmend sprookje over hoe je van je zwakte je kracht kunt maken.

Een intens gemeen en vals complot

Zissel is een beetje een buitenbeentje in haar dorp. Ze kan niet praten en heeft een vreemd handje. Bovendien is de man die haar opvoedt, niet haar echte vader. Toch groeit ze op tot een sterke, slimme meid. En de man die ze haar vader noemt, leert haar, dat haar gekke handje geen zwakte is, maar een kracht. Deze les komt haar enorm van pas, als ze getuige wordt van een intens gemeen en vals complot, dat niet alleen Zissel, maar haar hele familie raakt. Kan haar snelle geest dit nog oplossen?

Koningskind begint redelijk rustig. Selma Noort neemt de tijd om de personages te introduceren, en de omgeving tot leven te brengen. Het dorp, het gezin waar Zissel opgroeit. De dynamiek tussen Zissel en haar moeder en de andere dorpsbewoners. Een eenvoudig leven. Wat ontzettend mooi is, is dat je enorm betrokken raakt bij Zissel en haar familie. Je gaat van ze houden. Je wil weten hoe Zissel zich ontwikkelt, zelfs als er nog niet zo veel gebeurt. Zodat als er échte problemen ontstaan, het verhaal je volledig mee neemt.

Selma Noort Koningskind Recensie

De hoofdstukken zijn kort, maar krachtig. De titels prikkelen, maar geven niet te veel weg. Het boek weet te ontroeren zonder vals sentiment. Zissel is gewoon een bikkel én heel lief. Net als haar moeder. En er zit een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid in, vooral aan het einde, wat ik erg leuk vond.

Prikkelend, mooi en onvoorspelbaar verhaal

Koningskind is zo’n boek dat veel kinderen zal aanspreken. Het zit goed in elkaar, is ontzettend toegankelijk geschreven en heeft de juiste balans tussen spanning en rust. De karakters zijn mooi uitgewerkt en Zissel laat zien dat ook al ben je niet “perfect”, je altijd mogelijkheden hebt en kansen. Dat er altijd dingen zijn die je wél kunt. Koningskind is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Koningskind

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Uitgever: Leopold
  • Verschijnt: 9 september 2020
  • Omvang: 264 pagina’s

Flaptekst van het nieuwe kinderboek van Selma Noort

Zissel kan niet praten, maar ze ziet en begrijpt alles – ook het samenzweerderige gefluister in de nacht waarin haar babybroertje wordt geboren. Diezelfde nacht sterft de baby van een belangrijke edelvrouw. Zissel is getuige van een complot dat ze nauwelijks kan bevatten. Ze reist mee naar het hof van koning Salomo. Daar weet niemand dat zij de zus is van de baby die is verwisseld, laat staan dat ze een dochter van de koning is. Maar de kleur van haar ogen verraadt haar.