Tineke Aarts Bonave Trilogie Recensie Historische Romans

Tineke Aarts Bonave Trilogie Recensie deel 1 (Familiebezit) en 2 (Marguerite)

Tineke Aarts Bonave Trilogie Recensie Historische Romans. “Familiebezit” is het eerste deel, en “Marguerite” deel twee, van de Bonave-trilogie, bestaande uit drie historische romans over verschillende generaties van de wijnboeren-familie Bonave. Momenteel zijn alleen de eerste twee delen van deze trilogie uitgegeven: Familiebezit (2004) en Marguerite (2016). De romans zijn geschreven door de Nederlandse schrijfster Tineke Aarts en spelen zich af in het Franse wijngebied van de Cahors.

De beide romans zijn in vlotte en prettig leesbare stijl geschreven. Omdat de romans over maar liefst 7 generaties van de Bonave-familie gaan, is het in het begin af en toe even terugzoeken in de voorin opgenomen stamboom, om de familiebanden te leren kennen.

Tineke Aarts – Familiebezit Recensie en Inhoud Boek

Het eerste deel van de trilogie van Tineke Aarts, Familiebezit, speelt zich af in de jaren 70, op het landgoed La Borie. De Nederlandse Juliette Velden, de hoofdpersoon in deze roman, is naar Frankrijk getrokken om te gaan trouwen in het dorp waar haar overleden grootouders een wijnboerderij bezaten. Tijdens de ceremonie realiseert ze zich dat ze niet met haar kersverse echtgenoot verder wil en ze vertrekt alleen naar de oude wijnboerderij. Deze gebeurtenis zorgt voor een dramatische start van het verhaal en een heel nieuw begin voor Juliette. In het kleine Franse dorp ontmoet ze allerlei kleurrijke figuren, zoals de oude madame Hache en de oude priester,  die de schrijfster heel beeldend heeft beschreven  – je waant je tijdens het lezen zelf in het kleine Franse dorpje en kunt het geroddel van de Franse dorpsbewoners bijna horen. Juliette maakt er snel nieuwe vrienden en vindt uiteindelijk zelfs een nieuwe liefde. Maar of dat past in het nieuwe bestaan van Juliette? Het opknappen en weer in gebruik nemen van de oude wijnboerderij hebben heel wat voeten in de aarde.

Tineke Aerts Familiebezit Recenie Bonave Trilogie Deel 1Familiebezit

Bonave Trilogie Deel 1

• Schrijfster: Tineke Aarts ♀ (Nederland)
  • Genre: familieroman, historische roman
  • Uitgever: Lemontree Books
  • Verschenen: 11 juni 2016
  • Eerste druk: 2004
  • Omvang: 253 pagina’s
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: De Nederlandse Juliette Bonave trouwt in het Franse dorp waar haar grootouders een oude wijnboerderij bezaten. Op de avond van haar bruiloft realiseert ze zich echter dat haar huwelijk geen toekomst biedt. Ze laat haar echtgenoot en gasten in opperste verwarring achter en neemt haar intrek in het verlaten familiebezit. De nieuwe Franse omgeving van Juliette komt tot leven in haar vriendschappen met de levendige, maar bemoeizuchtige buurvrouw madame Hache, de paranoïde Didier, een norse buurman en een gerenommeerde sommelier die haar het wijnvak leert kennen. Als Juliette een nieuwe man ontmoet, speelt er een oude geschiedenis op die met haar grond te maken heeft. Alle verhoudingen komen ineens op scherp te staan. Juliette staat voor een keuze… Wat is belangrijker: de liefde of het familiebezit? Familiebezit is een meeslepende familiegeschiedenis die zich afspeelt in de schitterende wijngaarden van de Cahors, waar een jonge vrouw zich geconfronteerd ziet met liefde, vriendschap, verraad en bijgeloof.
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed)
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Tineke Aarts – Marguerite Recensie en Inhoud Boek

Het tweede deel van de historische roman trilogie van Tineke Aarts, Marguerite, vond ik bijzonder verrassend, omdat deze roman zich in een compleet andere tijd afspeelde dan ik na deel één had verwacht. Een interessante en verrassende wending in het verhaal van de Bonaves. Ik heb genoten van het levensverhaal van de eigenwijze en nogal rebelse Marguerite.

Tineke Aerts Marguerite Recensie Bonave Trilogie Deel 2Marguerite

Bonave Trilogie, deel 2

• Uitgever: Lemontree Books
  • Verschenen: 11 juni 2016
  • Omvang: 253 pagina’s
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: De zeventienjarige Marguerite reist met haar vader naar de Franse Cahors om te helpen bij de wijnoogst. Daar wordt ze voorgesteld aan Clément Bonave, en onverwacht bloeit er een gepassioneerde relatie tussen hen op. Hoewel Marguerite aarzelt zich te binden, accepteert ze zijn aanzoek en bouwt een leven op in Frankrijk. Ze wordt kraamvrouw en helpt de dorpelingen met hun problemen. Door haar werk realiseert ze zich hoeveel gevaren er met het kraambed verbonden zijn, en dat besef brengt haar in strijd met de conventies. Dan treft een groot drama het gehucht van de Bonaves. De curé grijpt zijn kans om de vrijzinnige Marguerite op haar plek te zetten, maar ze laat zich niet door hem de les lezen. Zodra ze merkt dat zij als vrouw niet over haar eigen leven en lichaam mag beslissen, wordt haar strijdlust alleen maar aangewakkerd. Uiteindelijk staat ze echter alleen en tegenover haar familie en de plaatselijke tradities.
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed)

Tineke Aarts Bonave Trilogie Recensie en Eindoordeel

Wat ik erg leuk vond aan deze romans, is dat ze geschreven zijn vanuit het perspectief van de vrouwen van de Bonave-familie. Sterke vrouwen, met een eigen mening en een eigen wil, die een minder-gangbaar bestaan voor zichzelf verkiezen en van grote invloed zijn geweest op de familie-geschiedenis.

De eerste twee delen van de Bonave-trilogie waren prettig om te lezen en het verhaal was boeiend. Beide boeken zitten vol met beeldende karakters en spannende legendes en verhalen. Ik kijk in elk geval erg uit naar het derde van deze trilogie over de Bonave-familie. Fijn leesvoer voor wie van historische romans met vrouwen in de hoofdrol houdt en van Frankrijk en een goed glas wijn.

Tineke Aarts Bonave Trilogie Recensie Bijpassende Boeken en Informatie

Recensie geschreven door Monique van der Hoeven
(ZingJeEigenwijs.nl)