Torgny Lindgren De weg van de slang Recensie ★★★★

De weg van de slang was de eerste roman van de bijzondere Zweedse schrijver Torgny Lindgren die voor het eerst in Nederlandse vertaling is verschenen in 1988. Toen in 1982 De weg van de slang (Ormens väg på hälleberget) in het Zweeds verscheen vestigde het definitief Torgny Lindgren als een bijzondere schrijver. De enigszins absurdistische toon van deze roman, het bijzondere, bijna ongrijpbare verteller het verhaal, een kleurrijke geschiedenis die deze roman zo kenmerken maken van De weg van de slang een heerlijke leeservaring. Deze aanpak komt trouwens vaak terug in het latere werk van Torgny Lindgren dat gelukkig meestal in het Nederlands is vertaald.

De weg van de slang is een pareltje uit de Zweedse literatuur

De toon van De weg van de slang wordt gelijk in het begin gezet. Een aardverschuiving heeft een kloof veroorzaakt in de gebied in het noorden van Zweden. Hangend met zijn benen over de rand van de kloof die door de aardverschuiving veroorzaakt is, verhaalt de verteller van de roman over de wetenswaardigheden van de mensen die in het gebied leefden aan het einde van de 19e eeuw. Hij vertelt over uitbuiting en verval, vaak op een wat boerse toon, gelardeerd met creatief gebruik van bijbelcitaten. Torgny Lindgren heeft van zijn hoofdpersoon een raadselachtig personage gemaakt die aan de ene kant boers en ongeletterd is en aan de andere kant zich soms openbaart als een soort van filosoof die God aanroept en zijn toorn vreest. De weg van de slang is een pareltje uit de Zweedse literatuur en één van de hoogtepunten uit het rijke oeuvre van de op 16 maart 2017 overleden schrijver. Goed dat Uitgeverij Cactus deze roman opnieuw bereikbaar heeft gemaakt voor het Nederlandse lezerspubliek. Torgny Lindgren – De weg van de slang is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend)

Recensie: Theo Jordaan

TORGNY LINDGREN – DE WEG VAN DE SLANG

– Titel: De weg van de slang
– Schrijver: Torgny Lindgren (Zweden)
– Soort boek: historische roman
– Origineel: Ormens väg på hälleberget (1982)
– Nederlandse vertaling: Rita Törnqvist-Verschuur
– Uitgever: Uitgeverij Cactus, Litaraire parels
– Verschenen: 20 februari 2018
– Omvang: 120 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 15,00
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Torgny Lindgren De weg van de slang

De weg van de slang begint met een bericht over een aardverschuiving in Noord-Zweden. De verteller (Johan Johansson) bungelt met zijn benen in de bij die aardverschuiving ontstane kloof en begint zijn verhaal over de mensen die daar eens leefden, aan het eind van de 19e eeuw.

Deze meesterlijke roman van de Zweedse schrijver Lindgren is een wonder van oorspronkelijke vertelkunst en behelst een levensverhaal van onrecht, uitbuiting, liefde, opstandigheid en godsvertrouwen. Een onvergetelijk Jobsverhaal, in de mond gelegd van een ongeletterd man uit het einde van de vorige eeuw in een uithoek van Zweden. Hij is opgegroeid met de bijbel en zijn taal is een unieke mengeling van boers realisme, drastische humor en hele en halve bijbelcitaten. Een boek dat in zijn ongereptheid, eenvoud en onontkoombare directheid ieder van ons aangaat en aanspreekt. (NBD)

Zweedse Schrijvers en Schrijfsters
Nieuwe Boeken 2018
Nieuwe Boeken Februari 2018