Cilla en Rolf Borjlind Wiegelied Recensie Boek

Cilla & Rolf Börjlind - Wiegelied Recensie Boek

Cilla & Rolf Börjlind – Wiegelied Recensie Boek
Op 14 februari verschijnt de nieuwe Zweedse thriller van het schrijversechtpaar Cilla & Rolf Börjlind – Wiegelied bij uitgeverij A.W. Bruna. Op deze pagina zijn de Cilla & Rolf Börjlind – Wiegelied recensie, informatie, inhoud en bestelmogelijkheden opgenomen.

– Titel: Wiegelied
– Schrijvers: Cilla & Rolf Börjlind (Zweden)
– Soort boek: literaire thriller, politieroman
– Origineel: Sov du lilla videung (2016)
– Nederlandse vertaling:
– Uitgever: A.W. Bruna
– Verschijnt: 14 februari 2017
– Omvang: 352 pagina’s
– Uitgave: Paperback / Ebook / Luisterboek
– Prijs: € 19,99 / € 9,99 / € 19,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Het Zweedse schrijversduo Cilla & Rolf Börjlind heeft met Wiegelied een spannende en uitstekende Zweedse thriller geschreven. Het vierde deel in de reeks boeken met Olivia Rönning en Tom Stilton in de hoofdrol, kun je plaatsen in de traditie van sociaal geëngageerde misdaadromans waarmee Maj Sjöwall en Per Wahlöö eind jaren zestig en begin jaren zeventig de Zweedse thriller internationaal op de kaart zetten. Actuele thema’s als de vraagstukken rond vluchtelingen, armoede, drugs, handel in organen en de internationale misdaad zijn in Wiegelied op een zeer kundige wijze in het verhaal verweven. Met zo veel verschillende onderwerpen is de kans groot dat een boek uit de bocht vliegt. Maar het knappe is dat Wiegelied is dat Cilla & Rolf Börjlind alle thema’s op een natuurlijke wijze weten te verwerken en nergens de controle over het verhaal verliezen of te moraliserend worden. Wiegelied is spannend, kent verrassende plotwendingen. Knap is ook dat de thriller een aantal keren ronduit aangrijpend is en roept krachtige emoties oproep zonder sentimenteel te zijn.

Een harde, uitstekend geschreven, maatschappijkritische Zweedse thriller
Zoals vaak in Scandinavische thrillers dragen de hoofdpersonen uit Wiegelied een “verleden” met zich mee. Dit zorgt voor diepgang in het verhaal en maakt de verhaallijn sterker. Dat Cilla & Rolf Börjlind kunnen schrijven, hebben ze al bewezen met de voorgaande delen en met wiegelied hebben ze misschien wel hun sterkste roman tot nu toe afgeleverd. Als je al enige kritiek kunt hebben, is dat er een paar kleine toevalligheden zijn gebruikt om de verhaallijnen bij elkaar te brengen die misschien iets te onwaarschijnlijk zijn. Maar dat doet eigen niets af aan het feit dat Wiegelied een harde, uitstekend geschreven, maatschappijkritische Zweedse thriller is, die je in een ruk uitleest. Cilla & Rolf Börjlind – Wiegelied wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Inhoud Cilla en Rolf Borjlind Wiegelied
In Småland wordt een graf ontdekt met daarin het lichaam van een jongen wiens keel is doorgeseneden. Het team van commissaris Mette Olsäter met daarin de jonge rechercheur Olivia Rönning, gaat naar de plaats delict om de moord te onderzoeken. In de buurt van het graf wordt een mes gevonden met een isnscriptie die erop wijst dat de jongen het slachtoffer is van een Roemeense criminele organisatie. Tim Stilton biedt zijn hulp aan bij het onderzoek en wordt samen met Olivia naar Boekarest gestuurd om te achterhalen wie de jongen en zijn moordenaars kunnen zijn. Hun onderzoek blijft echter niet onopgemerkt en algauw verkeren ze in levensgevaar.

Zweedse Thrillers Overzicht
Nieuwe Thrillers 2017
Nieuwe Thrillers Februari 2017