Recensie De Tolk van Java Alfred Birney

Recensie De tolk van Java Alfred Birney

Recensie De tolk van Java Alfred Birney

Recensie De tolk van Java Alfred Birney Boekbespreking. Met De tolk van Java heeft Alfred Birney zijn beste roman tot nu toe geschreven en één van de beste boeken van 2016. Een roman waarin een zoon zijn gewelddadige vader probeert te begrijpen die onder andere hem en zijn moeder mishandelde. In het eerste gedeelte van de soms schokkend gewelddadige, aangrijpende en zeer goed geschreven roman worden fragmenten van de ervaringen van de vader afgewisseld met het commentaar van de zoon. Kort gezegd, de zoon heeft geen enkel vertrouwen in zijn vader en zijn verhalen.

Het uitmuntende magnum opus van een geweldige schrijver

Ondanks de heftigheid en de gewelddadigheid van de gebeurtenissen, wil je de roman van ruim 500 pagina’s in één ruk uitlezen. De lichtvoetige, poëtische stijl van het boek past wonderwel bij de rauwe, soms ronduit gruwelijke inhoud van dit meesterwerk. In maart 2017 is bekend geworden dat Alfred Birney voor de De tolk van Java de Henriette Roland Holst-prijs toegekend heeft gekregen en dat de roman is opgenomen op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2017 die uiteinde, volkomen terecht, op 8 mei 2017 ook is toegekend. De tolk van Java is het uitmuntende magnum opus van een geweldige schrijver die nu eindelijk alle lof en aandacht krijgt hem toekomt!

Schokkende roman over het einde van Nederlands-Indië

De autobiografische roman geeft een schokkend beeld van de gebeurtenissen gedurende de Japanse bezetting van Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog tot en met de politionele acties, de vrijheidsstrijd en de dekolonisatie van Nederlands-Indië. Maar ook van een totaal vertroebelde relatie tussen een vader en een zoon en vertroebelde gezinssituatie. Alfred Birney heeft met De tolk van Java een fantastische en uitstekende roman geschreven. Wellicht wel zijn magnus opus. Ga het boek vooral lezen en ervaren. Het is één van de beste Nederlandse romans (zo niet de beste) die zijn verschenen in 2016!

Recensie van: Theo Jordaan (8 mei 2016)

Alfred Birney wint Libris Literatuur Prijs 2017

Alfred Birney heeft op maandagavond 8 mei 2017, volkomen terecht, de Libris Literatuur Prijs 2017 toegekend gekregen voor zijn roman De tolk van Java. Eindelijk erkenning voor schrijver die een aantal decennia ten onterecht te weinig aandacht heeft gekregen voor zijn boek.

De tolk van Java - Alfred Birney Nieuwe romanDe tolk van Java

• Genre: biografische roman, familieroman, oorlogsroman
  • Schrijver: Alfred Birney