Alfred Birney Boeken Romans Recensies Informatie

Alfred Birney is een Nederlandse schrijver met een Indisch-Nederlandse vader met Schotse voorouders en een Nederlandse moeder. Op deze pagina vind je de een overzicht van Alfred Birney boeken romans recensies en informatie.

Alfred Birney werd op 20 augustus 1951 in Den Haag geboren. Na tot het begin van zijn pubertijd bij zijn vader en moeder te zijn opgegroeid in Den Haag werd Alfred Birney Tamaras Lunapark Debuut RomanAlfred Birney ondergebracht in verschillende internaten. In eerste instantie probeerde hij na zijn schooltijd als gitarist aan de slag te gaan. Echter een blessure aan zijn hand maakte aan deze carrière een einde.rond zijn 30e levensjaar. Naast met de muziek hield Alfred Birney zich ook al bezig met schrijven. Na een aantal mislukte pogingen publiceerde hij in 1987 met de roman Tamara’s lunapark. Het debuut is niet onopgemerkt gebleven en kreeg zelfs een herdruk als Rainbow Pocket.

Alfred Birney wint Libris Literatuur Prijs 2017

Alfred Birney heeft op maandagavond 8 mei 2017, volkomen terecht, de Libris Literatuur Prijs 2017 toegekend gekregen voor zijn roman De tolk van Java. Eindelijk erkenning voor schrijver die een aantal decennia ten onterecht te weinig aandacht heeft gekregen voor zijn boek.

Autobiografische Schrijverschap

Veel van het werk van Alfred Birney heeft een autobiografisch karakter. Zijn gemengde afkomst en problematische familiegeschiedenis zijn een regelmatig terugkerend thema in zijn boeken. Hij behoort tot de zogenaamde Tweede Generatie Indische schrijvers waartoe ook schrijvers als Adriaan van Dis en Marion Bloem behoren. Deze groep wordt trouwens ook wel aangeduid als schrijvers van postkoloniale literatuur.

Alfred Birney Boeken Overzicht

Hieronder vind je het chronologische overzicht van de boeken die Alfred Birney heeft geschreven en gepubliceerd. De meest recenste boeken staan bovenaan.

De tolk van Java - Alfred Birney Nieuwe romanDe tolk van Java

• Soort boek: autobiografische roman, familieroman
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: maart 2016
  • Omvang: 541 pagina’s
  • Uitgave: PaperbackGebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 22,50 / € 6,99
  • Recensie boek: Met De tolk van Java heeft Alfred Birney een zijn beste roman tot nu toe geschreven. Een roman waarin een zoon zijn gewelddadige vader probeert te begrijpen die onder andere hem en zijn moeder mishandelde. In het eerste gedeelte van de soms schokkend gewelddadige, aangrijpende en zeer goed geschreven roman worden fragmenten van de ervaringen van de vader afgewisseld met het commentaar van de zoon. Kort gezegd, de zoon heeft geen enkel vertrouwen in zijn vader en zijn verhalen. Ondanks de heftigheid en de gewelddadigheid van de gebeurtenissen, wil je de roman van ruim 500 pagina’s in één ruk uitlezen…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitsmuntend) Theo Jordaan
  • Henriëtte Roland Holst-prijs: 2017
  • Shortlist Libris Literatuurprijs: 2017
  • Bijzonderheden: Een van de beste boeken van 2016 volgens de redactie!

Alfred Birney De rivieren Recensie De Lossie De IJssel De BrantasDe rivieren

Rivier de Lossie (2009)
Rivier de IJssel (2010)
Rivier de Brantas (2011)

• Soort boek: novellen
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: oktober 2013
  • Omvang: 102, 112 en 106 pagina’s
  • Uitgave: 3 Gebonden Boeken
  • Prijs: € 39,50
  • Bijzonderheden: De drie novellen Rivier de Lossie (2009), Rivier de IJssel (2010) en Rivier de Brantas (2011) zijn eerder als losse novellen uitgegeven. Alle drie de boeken zijn van een zeer hoge kwaliteit en hebben te weinig aandacht gekregen. De drie rivieren in Schotland, Nederland en Indonesië gebruikt Alfred Birney op een mooie wijze om zijn familiegeschiedenis te vertellen en kleur te geven. Elke novelle is trouwens ook prima afzonderlijk te lezen. Verder op de pagina, vind je meer informatie over de inhoud van elke novelle.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Alfred Birney Boeken De dubieuzenDe dubieuzen

Wat Multatuli, Daum en Couperus ons niet vertelden (en wij niet konden lezen…)

• Soort boek: essay
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 2012
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Omvang: 223 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud boek: Nadat Alfred Birney in 1998 zijn veelbesproken bloemlezing Oost-Indische inkt; 400 jaar Indië in de Nederlandse letteren had gepubliceerd, dook de schrijver nog dieper in de boeken. Dat resulteerde in Yournael van Cyber- ney (2001), waarin hij onder meer de maakbaarheid van de literaire canon onder de loep neemt. Nu brengt hij in De dubieuzen (2012) enkele opzienbarende boeken van vergeten schrijvers onder de aandacht. Het multiculturele leven in het voormalige Nederlands-Indië wordt daarin heel anders beschreven dan in boeken van beroemde schrijvers als Couperus en Multatuli. In dit diepgravend maar levendig geschreven essay over onze koloniale literatuur worden opvallende en verrassende parallellen met ons huidige anti-multiculturele klimaat getrokken, waarin racisme, vreemdelingenhaat en religieuze uitingen tegenstellingen uitlokken en leiden tot fel debat.

Alfred Birney Rivier de Brantas RecensieRivier de Brantas

De rivieren, deel 3

• Soort boek: autobiografische novelle
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: maart 2011
  • Omvang: 106 pagina’s
  • Inhoud boek: Rivier de Brantas is het verhaal rond een gitarist, die bij het graf van zijn grootmoeder op Java een vloek wil bezweren die op zijn familie zou rusten. In het boek, vol tempowisselingen en vertellingen, passeert de Nederlandse koloniale geschiedenis spelenderwijs de revue. Iedereen die de reizende gitarist ontmoet lijkt van die ingrijpende geschiedenis doordrongen, in tegenstelling tot veel mensen in Nederland. Herinneringen lijken plaatsbepaald, en de gitarist, met zijn familiewortels op Java en in Nederland, moet lang met zijn vragen wachten voordat hij uiteindelijk een antwoord krijgt van toevallige passanten.

Alfred Birney Rivier de IJssel RecensieRivier de IJssel

• Soort boek: autobiografische novelle
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: juni 2010
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Inhoud boek: Een muzikant hoopt op een wilde nacht met een zangeres die hij moet begeleiden. Maar er is een derde in het spel: een dubbelganger die hem een vervreemdend gevoel geeft over zijn afkomst en een grote kennis van het Nederlands koloniaal verleden aan de dag legt. De muzikant krijgt het idee te moeten kiezen tussen de liefde en zijn zucht naar historische kennis. Wellicht zal hij zijn vaders motieven leren doorgronden: een politiek vluchteling onder de vlag van Nederland anno 1950. Met dit boek toont de schrijver dat migratie geen eenrichtingsverkeer is en dat racisme overal op de loer ligt. [b]Rivier de IJssel[/b] is geschreven door iemand die weet hoe het voelt te leven in een land waar de mensen jou vertrouwd zijn maar jij hun niet. Rivier de IJssel is de follow-up van Rivier de Lossie, maar kan ook gemakkelijk zelfstandig, of in omgekeerde volgorde gelezen worden.

Alfred Birney Rivier de Lossie RecensieRivier de Lossie

• Soort boek: autobiografische novelle
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: juni 2010
  • Omvang: 102 pagina’s
  • Inhoud boek: Hoe komen drie benen op een wapenschild terecht en meer dan duizend jaar later op het etiket van een ketjapfles? Waardoor worden mensen soms dagenlang achtervolgd door hetzelfde lied? Waarom zijn het zo vaak onbekenden die ons heel anders naar de dingen laten kijken? Vragen uit de sfeervolle novelle Rivier de Lossie, die zich afspeelt in Schotland in de beginjaren negentig van de vorige eeuw. Een Nederlandse folkgitarist is er op zoek naar zijn Schots-Aziatische voorgeschiedenis. Tegen het decor van leisteen en voortspoedend water ontmoet hij een betoverende vrouw die hij uit een ballade uit zijn vroegere repertoire meent te herkennen. Maar wie is zij in werkelijkheid? Rond hun kortstondige samenzijn spelen thema¿s die altijd actueel zijn: oorlog, migratie, afkomst, de fascinatie voor het onbekende en het noodlot. Rivier de Lossie is Alfred Birney¿s literaire comeback na een periode van columns schrijven.

Yournael van Cyberney

• Soort boek: columns, essays, verhalen
  • Uitgever: In de Knipscheer