Alfred Hayes Ten overstaan van de hele wereld Recensie

De roman Ten overstaan van de hele wereld (My Face for the World to See) van de van oorsprong Engelse schrijver Alfred Hayes verscheen voor het eerst in 1958. Hayes was een schrijver die vooral bekend is geworden als scenarioschrijver. Hij maakte scenario’s voor onder andere de bekende filmers Roberto Rosellini en Fritz Lang. Eind jaren veertig vestigde hij zich in Hollywood waar de korte roman Ten overstaan van de hele wereld zich afspeelt. In 2013 werd de roman herontdekt in Engeland en terecht geprezen. En nu is de korte roman voor het eerst in Nederlandse vertaling beschikbaar.

Uitstekende roman over een destructieve relatie
Hoofdpersonen van de roman zijn de verteller, een scenarioschrijver die vooral alleen gelaten wil worden en is getekend door het leven in Hollywood en een vrouw die het tevergeefs probeert te maken als actrice. De verteller en de vrouw ontmoeten elkaar op het strand. Zij, stomdronken, verdrinkt bijna in de branding en hij redt haar. Na deze eerste ontmoeting ontspint zich tussen de vrouw en de verteller, tegen wil en dank, een relatie. Een relatie waarin de gekte van de vrouw tot uit komt. En ook de verteller heeft zijn eigen demonen. De relatie krijgt hierdoor meer en meer een destructief karakter.

Overtuigende en nog steeds actuele schets van de illusies die Hollywood oplevert
Knap is de manier waarop Alfred Hayes In ten overstaan van de hele op een overtuigende wijze schetst wat de illusies van een teleurgestelde en mislukte actrice in Hollywood kunnen uitrichten en hoe jonge levens volkomen ontsporen. Bijzonder is ook dat de roman ondanks de zwarte ondertoon een soort van lichtvoetigheid houdt, waardoor het een genot is om te lezen. Alfred Hayes – Ten overstaan van de hele wereld is een ontdekking en wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

ALFRED HAYES – TEN OVERSTAAN VAN DE HELE WERELD INFORMATIE
– Titel: Ten overstaan van de hele wereld
– Schrijver: Alfres Hayes ♂ (Engeland)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: My Face for the World to See (1958)
– Nederlandse vertaling: Marcel Misset
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: april 2017
– Omvang: 128 pagina’s
– Prijs: € 17,50
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Flaptekst Alfred Hayes – Ten overstaan van de hele wereld
Ten overstaan van de hele wereld speelt zich af in het Hollywood van de jaren ’50: de plek waar je slechts zo interessant bent als je laatste project. De verteller, een scenarioschrijver, redt een jonge vrouw die met een stomdronken zelfverzekerdheid de Stille Oceaan in strompelt. De verteller maakt zich allang geen illusies meer over zijn werk. Hij wil gewoon alleen gelaten worden. Toch beweegt hij zich, zonder dat hij het van plan was, steeds meer in de richting van de jonge vrouw, die het klappen van de zweep maar al te goed lijkt te kennen. Ze is een overlever, net als hij, en terwijl hun aanvankelijk voorzichtige affaire steeds destructiever wordt, ontdekt hij dat dat niet het enige is wat ze gemeen hebben, dat ze meer op elkaar lijken dan hij ooit had kunnen bedenken.

Nieuwe Boeken April 2017
Engelse Schrijvers en Schrijfsters Boeken 2017