P.F. Thomése Vaderliefde Recensie

P.F. Thomése Vaderliefde recensie en informatie over de inhoud van het nieuwe boek over zijn vader en zijn familegeschiedenis. In oktober 2019 verschijnt bij Uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver P.F. Thomése.

P.F. Thomése Vaderliefde Recensie en Informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Vaderliefde het nieuwe boek van P.F. Thomése. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud lezen van Vaderliefde, het boek dat P.F. Thomése over zijn vader schreef.

P.F. Thomése Vaderliefde Recensie

Vaderliefde

• Schrijver: P.F. Thomése (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: oktober 2019
  • Waardering:

Flaptekst van het boek

Wanneer de ouders van P.F. Thomése allebei zijn gestorven, staan de restanten van hun levens ‘in een paar dozen op de gang’. De schrijver beseft dat zijn vader en moeder een soort vreemden voor hem zijn geweest die de hele tijd een toneelstukje voor hem opvoerden. Snuffelend tussen de nagelaten papieren wordt hij overweldigd door het verlangen hen echt te leren kennen.

Ooit vertelde de vader op de rand van het jongensbed in het schemerdonker eindeloze verhalen. Toch repte hij met geen woord over zijn schokkende ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder vertelde zelfs helemaal nooit iets, maar zij verzweeg misschien wel de prachtigste verhalen die in Vaderliefde te vinden zijn.

Speurend langs de randen van de vergetelheid doet de schrijver tal van wonderlijke ontdekkingen. Zo ontstaat een literaire stamboom van tragische, ontroerende en absurde geschiedenissen. Tezamen vormen de ‘gemiste levens’ van deze onbekende voorouders een petite histoire van de negentiende en twintigste eeuw. Meer nog echter is Vaderliefde de ‘faalgeschiedenis’ tussen een vader en een zoon. Maar bovenal leest deze ‘familieroman’ als de betoverende mythologie van een jeugd.