Angela Saini – De patriarchen ∗∗∗∗

Angela Saini De patriarchen recensie en informatie boek over de oorsprong van ongelijkheid. Op 17 augustus 2023 verschijnt bij Uitgeverij Ten Have de Nederlandse vertaling van The Patriarchs, het nieuwe boek van de Britse wetenschapsjournalist Angela Saini.

Angela Saini De patriarchen recensie van Monique van der Hoeven

De Patriarchen – de oorsprong van ongelijkheid geschreven door wetenschapsjournalist Angela Saini, is het vervolg op haar eerder geschreven boeken Inferieur. Daaruit kwam als meest gestelde lezersvraag: “Als we niet van oudsher door mannen worden gedomineerd, hoe verklaren we dan de zo bestendige en verstrekkende macht van het patriarchaat?”.  Naar het antwoord op die vraag gaat Angela Saini in De Patriarchen op zoek.

Als de mannelijke dominantie op onze aarde geen “natuurlijke orde” is – al heeft men dat in de geschiedenis wel vaker proberen te bewijzen – hoe hebben mannen dan de vrijwel wereldwijde dominante positie verkregen die zij hebben? Een interessante vraag, die beslist geen eenduidig of gemakkelijk antwoord heeft – dat maakt Angela Saini in haar boek de Patriarchen aan de hand van verschillende onderzoeken uit verschillende periodes en gebieden duidelijk.

Vanaf de Prehistorie tot aan de huidige tijd beschrijft ze wereldwijd de verschillende vormen van patriarchaten. Want dat er geen eenduidig “het patriarchaat” bestaat is al vrij snel helder. Op verschillende momenten en in verschillende culturen heeft patriarchale dominantie zich een positie verovert, waarin vrouwen stelselmatig zijn uitgesloten van belangrijke maatschappelijke en politieke keuzes en van de vrijheid om zich anders dan “als een groep” te gedragen.

Mannelijke macht lijkt wel bijna universeel – en er zijn diverse onderzoekers die in het verleden hebben proberen aan te tonen dat dit een natuurlijk verschijnsel zou zijn. Maar er zijn meer dan genoeg verhalen van vrouwelijke leiders en matriarchale samenlevingen die deze conclusie volkomen ontkrachten. Saini zegt daarmee overigens niet dat een matriarchaat een betere optie zou zijn. Wel geeft ze aan dat systemen als “het patriarchaat” door mensen zelfgecreëerde levensvormen zijn.  En dat is hoopgevend: het moet dus in principe mogelijk zijn – door deze vormen te ontwarren – nieuwe structuren te creëren voor een meer gelijkwaardiger manier van leven, die iedereen ten goede komen.

Een heel goed en duidelijk geschreven boek, wat vol staat met krachtige voorbeelden en wat veel relevante onderzoeken aanreikt over het ontstaan van ongelijkheid in onze wereld. Een grote aanrader voor wie wil weten “hoe het toch zo ver gekomen is”. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Angela Saini De patriarchen recensie

De patriarchen

De oorsprong van ongelijkheid

• Auteur: Angela Saini (Engeland)
  • Origineel: The Patriarchs (2023)
  • Nederlandse vertaling: Alexander van Kesteren
  • Uitgever: Ten Have
  • Verschijnt: 17 augustus 2023
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99

Flaptekst van het nieuwe boek van Angela Saini

Voor fans van Sapiens en The Dawn of Everything: een baanbrekende verkenning van genderonderdrukking – de oorsprong, de geschiedenis, onze pogingen om het te begrijpen en onze inspanningen om het te bestrijden

Dit gedurfde en radicale boek onderzoekt de wortels van het patriarchaat, de maatschappijvorm waarin mannen de macht hebben, en onthult een complexe geschiedenis waarin mannelijke dominantie voor het eerst in samenlevingen werd ingebed en zich over de hele wereld verspreidde van de prehistorie tot het heden.