Annejan Mieras – Homme en het noodgeval

Annejan Mieras Homme en het noodgeval recensie en informatie over de inhoud van kinderboek voor lezer van 10 jaar en ouder. Op 6 september 2019 verscheen bij Uitgeverij Lemniscaat dit boek van Annejan Mieras met tekeningen van Linde Faas.

Annejan Mieras Homme en het noodgeval Recensie

Een eerlijk, stoer, kwetsbaar verhaal van Annejan Mieras. Groots in de eenvoud. Het lijkt simpel, maar dat is het niet. Er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal. En die brengt Mieras fantastisch in beeld.

Als een vreemd meisje je kamer in pikt en je leven overhoop gooit

Homme schrikt zich rot als hij hoort dat Pien een poosje bij hen komt logeren. In ZIJN kamertje nog wel. Pien zit bij hem in de klas. Pien is een beetje raar. Onhandig. Grote voeten. Ze stinkt. Tenminste, dat zeggen ze. En dan beweert ze ook nog eens dat ze een prinses is. Homme vindt het maar lastig. Als Pien iets niet lust, hoeft zij het niet te eten. Nou, daar hoeft Homme niet mee aan te komen. En zo zijn er nog weel meer dingen, waarbij Pien wordt voorgetrokken. Gelukkig kan Homme zijn verhaal kwijt bij fietsenmaker Kees. Die adviseert hem eens rustig af te wachten. En te proberen ontdekken wie Pien nu eigenlijk echt is.

Annejan Mieras Homme en het noodgeval Recensie001Boek-Bestellen

Annejan Mieras is heel goed in een gevoel creëren, zonder alles bij de naam te noemen. Zo moet je als lezer zelf nadenken. En het brengt je heel dicht bij Homme. Want ook hij voelt van alles, zonder dat hij het zo precies een naam kan geven. Aan de ene kant is het plot heel eenvoudig; er komt een meisje een poosje bij Homme logeren. Dat vindt hij niet zo leuk. Maar de andere kant van het verhaal is een stuk ingewikkelder. Waarom komt Pien logeren? Wat doet dat met Homme? Wat is er met de moeder van Pien? Hoe is het voor de ouders van Homme om wel voor Pien te zorgen, maar ook hun eigen kinderen niet te vergeten? Op deze manier krijgt het verhaal heel veel lagen en een interessant spanningsveld. Je krijgt begrip voor Homme. Maar ook voor Pien. Het is heel interessant om te volgen of Pien en Homme elkaar wat beter gaan begrijpen. Erg prettig dat Mieras dit ook zonder allerlei sentimenten doet. Hoeft ook niet. Het verhaal is op zichzelf al ontroerend genoeg!

Mooi en sterk verhaal dat weet te ontroeren zonder vals sentiment

Een prachtig verteld verhaal, waarbij er niet één waarheid en één held is. Net als in het echte leven! Over jezelf vast houden, ook als je hele wereld op zijn grondvesten schudt. Daarbij leest het ook nog eens heel fijn. Met korte, heldere zinnen weet Mieras de wereld van Homme tot leven te wekken. Zijn buitenwereld. Maar ook zijn binnenwereld. Zonder in ellelange beschrijvingen verstrikt te raken. Dat maakt het naast heel mooi, ook nog eens geweldig leesbaar. Homme en het noodgeval is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Homme en het noodgeval

• Schrijfster: Annejan Mieras (Nederland)
  • Tekeningen: Linde Faas