Annelies Verbeke – Koude soep

Annelies Verbeke Koude soep recensie en en informatie over de inhoud van het boek met een wandelverhaal. Op 7 april 2023 verschijnt bij uitgeverij Van Oorschot in de reeks Terloops het nieuwe boek van de Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke.

Annelies Verbeke Koude soep recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Koude soep. Het boek is geschreven door Annelies Verbeke. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe wandelverhaal van de Belgische schrijfster Annelies Verbeke.

Annelies Verbeke Koude soep recensie

Koude soep

Een wandeling

• Schrijfster: Annelies Verbeke (België)
  • Soort boek: wandelverhaal
  • Uitgever: Van Oorschot Terloops
  • Verschijnt: 7 april 2023
  • Omvang: 64 pagina’s
  • Prijs: € 13,50 / € 7,50

Recensie en waardering van het reisverhaal

• Ondanks de beperkte omvang van elk boek bevat de reeks Terloops met wandelverhalen inmiddels een aantal pareltjes. Dit geldt zeker ook voor het verslag dat de Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke heeft geschreven over haar wandeltocht in etappes langs de Vlaamse kust van De Panne tot Knokke. Mijmerend over haar jeugd, het verdronken Doggerland, schilders die zich door de kust en badplaatsen lieten inspireren vertelt Verbeke haar persoonlijke en boeiende verhaal over de Belgische kust. Weer een pareltje toegevoegd aan de reeks terloops dat is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Flaptekst van het Terloops wandelverhaal van Annelies Verbeke

In Koude soep wandelt Annelies Verbeke zoals ze schrijft: van links naar rechts. Vanuit de behoefte te vluchten van de hectiek van het werkend bestaan, plant ze twee opeenvolgende zaterdagen in haar agenda: van de Panne naar Oostende, van Oostende naar Knokke.

In een tijd dat branding vooral gebruikt wordt in de marketing, loopt Verbeke langs een klotsende branding, die iedere dag van kleur verandert. Er is de dreiging van het stijgende water, er is de overbevissing, en op de dijk ziet ze de bronzen getuigen van koloniale plundering en een architectuur die vaak geen streling voor het oog is. Tegelijk laaft ze zich aan de uitgestrektheid, aan blije honden en kleurrijke schelpen. In de ruimte tussen dijk en zee mijmert Verbeke over haar eigen herinneringen aan zeevakanties, de rol van de zee in haar werk, het verzonken Doggerland en Testerep, over Belgische kunstenaars die aan de kust woonden, en de onkenbare wereld onder het wateroppervlak.