Ben Guterson – De geheimen van het Winterhuis Hotel

Ben Guterson De geheimen van het Winterhuis Hotel recensie en informatie over de inhoud van dit avonturenboek, vertaald door Imme Dros. Op 17 oktober 2019 verscheen het tweede deel over het Winterhuis Hotel van Ben Guterson.

Ben Guterson De geheimen van het Winterhuis Hotel Recensie

De Geheimen van het Winterhuis Hotel is de opvolger van het mysterieuze Winterhuis Hotel, het eerste boek van schrijver Ben Guterson. Als je houdt van boeken in een winterse sfeer, met veel geheimen, puzzels en een tikje magie, dan ben je met deze serie aan het goede adres!

Wat zit er verborgen in de geheime gangen van het Winterhuis Hotel?

Nadat Elizabeth het Winterhuis Hotel heeft gered van haar duistere oudtante Gracella, moest ze weer naar huis. Naar haar oom en tante, bij wie ze sinds de dood van haar ouders woont. En waar ze het niet bepaald naar haar zin heeft. Veel liever zou ze in het Winterhuis Hotel wonen. Zeker nu ze heeft ontdekt dat de eigenaar Norbridge, haar opa is. Gelukkig mag ze deze kerstvakantie weer drie weken in het hotel doorbrengen. Daar treft ze ook haar vriend Freddy weer. Elizabeth stuit op een nieuw raadsel, van geheime deuren, geheime gangen en een geheimzinnig wapenschild op de vloer. Nieuwsgierig als ze is, laat het haar niet los. Het lijkt er op dat andere hotelgasten ook op zoek zijn naar die gangen. Waarom? Wat zit er verborgen in die gangen. Of wie?

Ben Guterson De geheimen van het Winterhuis Hotel Recensie001Boek-Bestellen

Daar waar het bij deel 1 even duurde voor ik in het verhaal kwam, zat ik er bij De Geheimen van het Winterhuis Hotel eigenlijk direct in. Het boek volgt min of meer dezelfde lijnen als het vorige; in de bus ontmoet Elizabeth vreemde snuiters die ze niet vertrouwt, net als in deel 1. Weer blijkt het hotel in gevaar te zijn. Weer probeert haar opa haar, bezorgd als hij is, afzijdig van het gevaar te houden. Wat natuurlijk niet lukt. Dat maakt het boek enigszins voorspelbaar. Maar ook wel lekker herkenbaar. Elizabeth is af en toe een lekker opgewonden standje, wat wel prettig is, anders zou ze wel erg braaf zijn. Het hoe en waarom van de personages, had van mij wel iets meer uitgewerkt mogen worden. Zeker van de “tegenstanders” van Elizabeth. Ook haar oudtante Kiona is een personage met vermoedelijk heel veel kennis over het hotel. Daar had ik graag meer van gehoord. Ondanks dat is het weer een boek dat lekker weg leest. Ben Guterson heeft zijn originele manier van schrijven nog altijd in de vingers.

Vertrouwd en toch origineel en geslaagd vervolg op Winterhuis Hotel

Hoewel sommige dingen van mij wat meer uitgewerkt zouden mogen worden (omdat ik denk dat het verhaal daar nog sterker en meer intrigerend van zal worden), heb ik De Geheimen van het Winterhuis Hotel met plezier gelezen. Soms zijn voor mij de sprongen van het plot iets te groot, andere dingen, zoals Freddy’s geknutsel in zijn werkkamer, hadden voor mij wat korter gekund. Desalniettemin is het een fijn en spannend decemberboek dat gewaardeerd is met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

De geheimen van Winterhuis Hotel

Winterhuis Hotel, deel 2

• Schrijver: Ben Guterson (Verenigde Staten)