Caroline Cauchi – Mevrouw Van Gogh

Caroline Cauchi Mevrouw Van Gogh recensie en informatie over de inhoud van de biografische roman. Op 7 februari 2023 verschijnt bij uitgeverij HarperCollins de Nederlandse vertaling van Mrs. Van Gogh, geschreven door Caroline Cauchi.

Caroline Cauchi Mevrouw Van Gogh recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Mevrouw Van Gogh.  Het boek is geschreven door Caroline Cauchi. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de roman van de Britse auteur Caroline Cauchi.

Recensie van Monique van der Hoeven

Mevrouw van Gogh – geschreven door Caroline Cauchi is alwéér zo’n verhaal over een totaal onbekende vrouw die een enorme impact heeft gehad op de geschiedenis. De kunstgeschiedenis in dit geval. Zij was degene die het werk van Vincent van Gogh onder de aandacht van een groot publiek heeft gebracht na zijn dood. Caroline Cauchi schreef – met als basis de dagboeken van Johanna Bonger, die later mevrouw van Gogh werd toen ze trouwde met Theo van Gogh, de broer van Vincent – een geweldige roman over haar leven en het leven van de broers Van Gogh. Ze geeft in een nawoord aan, dat ze het verhaal geromantiseerd heeft en dat er historisch zaken zijn die niet correct zijn in het levensverhaal van Johanna van Gogh-Bonger. De kracht van het boek is er in mijn ogen niet minder om!

Caroline Cauchi’s verhaal begint met het vertrek van de jonge onderwijzeres Johanna Bonger naar haar broer in Parijs. Ze moet Nederland verlaten na een mislukte relatie met een onderwijzer op haar school – daar begint het al: zij is degene die weg moet, hij mag blijven. Johanna houdt van kunst en schildert zelf ook. In Montmartre, aan het einde van de 19e eeuw, leer Johanna Theo van Gogh en zijn broer Vincent kennen. Vincent is in die tijd een onbegrepen kunstenaar, een lastig type met wie het helemaal niet zo goed gaat. Theo is een bekende kunsthandelaar.

Omdat Johanna’s ouders er op staan dat ze vóór de zomer om is een geschikte huwelijkskandidaat zal vinden – haar broer doet daarvoor zijn uiterste best. Hoewel Johanna eigenlijk niet wil trouwen – ze wil haar vrijheid – trouwt ze uiteindelijk toch met Theo.

Zowel Vincent als Theo leven nog maar kort nadat Johanna in hun leven is gekomen. Als Johanna al jong weduwe is, met een zoon van Theo, die ze Vincent noemt, is ze vastberaden het werk van Theo voort te zetten. Ze wil de wereld laten zien wie Vincent van Gogh is.

Dat ze daarin is geslaagd is vandaag de dag wel duidelijk – al had ik persoonlijk nog nooit van Johanna Bonger gehoord. Prachtig dus dat Caroline Cauchi ook deze invloedrijke vrouw een stem heeft gegeven. Ik geloof dat het ontzettend belangrijk is dat we ook deze helft van de geschiedenis tot ons nemen!

Een belangrijk boek daarom dat geschreven moest worden en daarnaast gewoon een prachtig mooi verhaal wat heerlijk wegleest! Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Caroline Cauchi Mevrouw Van Gogh recensie

Mevrouw Van Gogh

• Auteur: Caroline Cauchi (Engeland)
  • Soort boek: biografische roman
  • Origineel: Mrs. Van Gogh (2023)
  • Nederlandse vertaling: Caspar Wijers
  • Uitgever: HarperCollins
  • Verschijnt: 7 februari 2023
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook / luisterboek
  • Prijs: € 23,99 / € 14,99 / € 14,99

Flaptekst van de biografische roman van Caroline Cauchi

Zij vertelde Vincents verhaal; nu is het tijd voor dat van haar. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Om het uitlekken van een schandaal te voorkomen verhuist de Nederlandse Johanna Bonger in het jaar 1888 naar haar broer in Parijs. Ze groeit uit tot een graag geziene gast in de kunstwereld, zeker nadat ze trouwt met kunsthandelaar Theo van Gogh. Samen ontfermen ze zich over Theo’s broer Vincent, die tevergeefs een carrière als kunstschilder najaagt.

Vincent van Gogh sterft uiteindelijk berooid en anoniem. Decennialang kent niemand zijn werk, totdat zijn schoonzus na de dood van haar man de regie in handen krijgt. Johanna keert terug naar Amsterdam, met in haar koffers een groot aantal als waardeloos beschouwde schilderijen. Maar Johanna ziet wél iets in de kunstwerken. Vastberaden besluit ze alles op alles te zetten om ervoor te zorgen dat Vincents werk alsnog tentoongesteld wordt…

Mevrouw Van Gogh is het prachtige, waargebeurde verhaal over de vrouw die Vincent van Gogh op de kaart zette.