Christelle Dabos – De ijzige verloofde

Christelle Dabos De ijzige verloofde recensie en informatie De spiegelpassante 1. Op 15 april 2020 verschijnt bij Uitgeverij Luitingh-Sijthoff de Nederlandse vertaling van het fantasyboek Les fiancés de l’hiver van de Franse schrijfster Christelle Dabos.

Christelle Dabos De ijzige verloofde recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden het fantasyboek De ijzige verloofde, De spiegelpassage 1. Het boek is geschreven door Christelle Dabos. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over het nieuwe fantasyroman van de Franse schrijfster Christelle Dabos, deel 1 van de reeks De spiegelpassage.

Een slangenkuil vol intriges en wrede machtspelletjes

Ophelia haar leven stort finaal in als blijkt dat ze is uitgehuwelijkt aan een man van een andere Ark. Ondanks dat ze het buitenbeentje van de familie is, wil ze hen niet missen. Evenmin wil ze haar geliefde museum, waar ze met haar gave van het lezen de geschiedenis van elk voorwerp kan nagaan, kwijt raken. Maar Ophelia wordt niets gevraagd. Als dan ook nog blijkt dat haar verloofde Thorn een autoritaire, ongelikte beer is, wordt haar nachtmerrie nog groter. Dat het nog erger kan, blijkt wel als ze op haar nieuwe verblijfplaats aan komt. Intriges, wrede machtsspelletjes, keihard werken, niets blijft Ophelia bespaard. In haar zoektocht wie te vertrouwen is, blijkt vooral dat ze enkel van zichzelf op aan kan. De vraag is of dat voldoende is om overeind te blijven in de slangenkuil waar ze in terecht is gekomen.

Christelle Dabos De ijzige verloofde Recensie De spiegelpassante 1

Christelle Dabos neemt ruim de tijd om het verhaal op gang te brengen. Er wordt vrij veel tijd besteed aan het leven dat Ophelia leeft op haar Ark Anikma. Mogelijk om het contrast duidelijk te maken met de Ark waar ze hierna op terecht komt. Het had van mij iets korter gemogen, of er had misschien al iets meer prijs gegeven mogen worden. Het begin vond ik ietwat taai. Ophelia is ook niet direct heel sympathiek, waardoor je niet direct met haar mee wilt reizen. Wél is ze enorm intrigerend. Ze blijkt uiteindelijk een behoorlijk knap gemanifesteerde anti-held te zijn. De intriges aan het hof zijn behoorlijk onnavolgbaar, als lezer kun je je ook behoorlijk verliezen in alle illusies en schijnvertoningen. Maar de magie er van weet zich op slinkse wijze aan je op te dringen, om je niet meer los te laten.

Na een wat taai begin brengen de slinkse illusies je in vervoering en laten niet meer los

Als De Spiegelpassante 1 íets is, is het wel onvoorspelbaar en origineel. De onnavolgbaarheid maakt dat je je steeds meer verbonden gaat voelen met Ophelia. Net als zij, heb je al lezend geen flauw benul wie je wel en niet kunt vertrouwen. Dat maakt dat de wereld van de Arken enorm gaat leven. Het is bijna alsof je er middenin staat. Het wat trage begin wordt ruimschoots goed gemaakt door de onvoorspelbaarheid en originaliteit. Dabos is een klasse apart, niet zomaar ergens mee te vergelijken. Ze heeft de toon stevig gezet en werpt hoge verwachtingen op voor het vervolg. Het fantasyboek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De ijzige verloofde

De spiegelpassante 1

• Schrijfster: Christelle Dabos (Frankrijk)
  • Soort boek: fantasyroman
  • Leeftijd: 15+
  • Origineel: Les fiancés de l’hiver (2013)
  • Nederlandse vertaling: Eef Gratama
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • Verschijnt: 15 april 2020
  • Omvang: 528 pagina’s

Flaptekst van het eerste deel van de reeks fantasyboeken De spiegelpassante

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten.

Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

Christelle Dabos is inmiddels uitgegroeid tot een van de populairste YA-schrijvers in Frankrijk, waar haar boeken regelrechte bestsellers zijn. Ook in andere landen is deze serie een ware hype. De ijzige verloofde is in Duitsland genomineerd voor de gerenommeerde Deutscher Jugendliteraturpreis.

De vermisten van Maneschijn

De spiegelpassante 2

• Christelle Dabos De vermisten van Maneschijn Recensie De spiegelpassante 2Schrijfster: Christelle Dabos (Frankrijk)
  • Soort boek: fantasyroman
  • Leeftijd: 15+
  • Origineel: Les Disparus du Clairdelune (2013)
  • Nederlandse vertaling: Eef Gratama
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • Verschijnt: 8 januari 2021
  • Omvang: 584 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Recensie boekAls je houdt van bizarre, spannende fantasy, dan zit je met De vermisten van Maneschijn geramd. Bereid je voor op een haast constante adrenaline rush. De plotwendingen zullen je om de oren vliegen. De personages gaan je op het verkeerde been zetten. Je zult af en toe verdwaast met je hoofd schudden. Maar bovenal: je gaat het boek niet weg kunnen leggen!…lees verder >