Tomas Gonzalez Duivelspaardjes Recensie Informatie

Tomas Gonzalez - Duivelspaardjes Recensie Informatie

Duivelspaardjes is een bedrieglijk boek: met slechts 174 pagina’s en een vrolijke kaft wekt het de indruk een makkelijk tussendoortje te zijn. Niets van dat al. Er wordt een geconcentreerde houding van de lezer gevraagd, alsof je een Grieks epos leest. De beschrijvingen van mensen, huizen en tuinen zijn weelderig en uitgebreid, terwijl de meest gruwelijke gebeurtenissen in een bijzin plaatsvinden. Voor je het weet heb je een moord gemist.

Met het groeien van idylle verwatert het contact van het echtpaar met de buitenwereld
‘De man die tegenwoordig is het groen verdwijnt’, zoals de hoofdpersoon wordt aangeduid, woont met zijn vrouw op een Colombiaanse finca, een boerenhuis met land, ergens in de jaren 70. Ook toen was Colombia een gevaarlijke plek, en is overlijden door moord of doodslag eerder normaal dan uitzonderlijk. Ook de familie van het echtpaar ontkomt niet aan dergelijk drama, maar daar worden weinig woorden aan vuil gemaakt. Des te meer woorden worden gebruikt om de finca te beschrijven. Door de uitgebreide beschrijvingen van de prachtige tuin met koffieplantage, en de idyllische gebouwen is het niet moeilijk je een voorstelling te maken van deze paradijselijke plek. Met het groeien van idylle verwatert het contact van het echtpaar met de buitenwereld. Hij raakt gebrouilleerd met zijn broers, stoot de weinige vrienden die hij heeft van zich af en verblijft hij zo veel mogelijk tijd tussen zijn koffieplanten, en hoopt zo de demonen van zijn verleden achter zich te laten.

De taal staat als een barrière tussen de lezer en het verhaal en dat is jammer
Door de schrijfstijl heb je als lezer vaak het idee nét niet de personages te kunnen aanraken. Je komt dichtbij: door beschrijvingen van uiterlijkheden kom je in de buurt, maar echt het personages begrijpen of kennen lukt niet. Dat is misschien mysterieus, maar voelt toch ook onbevredigend. De taal staat als een barrière tussen de lezer en het verhaal en dat is jammer, want het zijn personages en een verhaal die de moeite waard zijn verteld te worden. Tomás González Duivelspaardjes is gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie van: Annika Brandenburg

TOMÁS GONZÁLEZ – DUIVELSPAARDJES INFORMATIE
– Titel: Duivelspaardjes
– Schrijver: Tomás González (Colombia)
– Soort boek: roman
– Origineel: Los caballitos del diablo (2003)
– Nederlandse vertaling: Jos den Bekker
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: april 2017
– Omvang: 176 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★ (goed) Annika Brandenburg
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst en inhoud Tomás González – Duivelspaardjes
Een man trekt zich met zijn vrouw terug uit het sociale leven en bouwt door de jaren heen een uitbundig paradijs van buitengewone schoonheid. Hij wil ontsnappen aan zijn wraakzucht, zijn schuld, het familieleven dat hem achtervolgt en verontrust. In de bergen aan de rand van de stad woont hij, van dichtbij omringd door zijn bananen- en koffiebomen en orchideeën, pauwen, katten en konijnen. Ver weg beneden kan hij de stad zien liggen. Zijn geleidelijk
toenemende afzondering lijkt de pijn van de man te verlichten, maar er is geen muur – natuurlijk of aangelegd – die hem bevrijdt van zichzelf. Waar in Eerst was er de zee een man en een vrouw geforceerd het paradijs opzochten om er hardhandig uit te worden weggestuurd, creëren in Duivelspaardjes een man en een vrouw hun eigen paradijs om er uiteindelijk in te verdwijnen, echter zonder dat het de zo gewenste verlossing brengt. Tomás González is een auteur van uitzonderlijke gevoeligheid en zorgvuldigheid, een compromisloze rasverteller die zijn lezers hoog heeft zitten.

Colombiaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken April 2017