Daniël Rovers Bakvis Recensie ∗∗∗

Daniël Rovers Bakvis recensie waardering en informatie. Op 6 november 2018 is het nieuwe boek van Daniël Rovers bakvis Een leesautobiografie verschenen bij Uitgeverij Wereldbibliotheek.

Daniël Rovers Bakvis Recensie

Daniël Rovers Bakvis Recensie

Een leesautobiografie is de prikkelende ondertitel van Bakvis het nieuwe boek van Daniël Rovers. In het boek zijn artikelen gebundeld over boeken en schrijvers die Daniël Rovers vanaf het moment dat hij kon lezen tot aan de dag vandaag hebben gevormd tot de schrijver die hij is.

De liefde voor boeken en schrijvers sijpelt in elk artikel door

In de artikelen die in Bakvis zijn opgenomen, is Daniël Rovers meestal geen kritische beschouwer. Nee hij kiest vooral voor boeken en auteurs die hem tot de verbeelding spreken. Hem hebben beïnvloed in de ontwikkeling tot de schrijver die hij nu is. De liefde voor boeken en schrijvers sijplet in elk essay door. Alhoewel bewondering in bijna alle stukken terugkomt, verschilt de benaderingswijze die Rovers kiest groot. In een aantal artikelen is het autobiografische gehalte hoog. Andere artikelen kenmerken zicht door een academische benadering waarin Rovers het literair wetenschappelijk jargon niet geschuwd wordt.

Een gedreven beschouwer en liefhebber

Vrijwel alle artikelen zijn in het afgelopen decennium eerder gepubliceerd in tijdschriften en kranten. Daniël Rovers is in Bakvis een gedreven beschouwer en liefhebber. Dat zorgt ervoor dat een behoorlijk aantal van zijn artikelen plezierig zijn om te lezen. Sterker nog, stimuleren om een boek te gaan lezen van de door hem bewondere auteurs. Echter hier en daar neemt de academicus de overhand en wordt het een uitdaging om door te lezen. Toch is Bakvis het lezen meer dan waard. Als was het maar om de artikelen over de jeugdboeken aan het begin en het prachtige stuk over Anton Valens. Daniël Rovers Bakvis is gewaardeerd met ∗∗∗ (zeer goed).

Daniël Rovers – Bakvis

Een leesautobiografie

• Titel: Bakvis
  • Schrijver: Daniël Rovers (Nederland)
  • Soort boek: essays
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschenen: 6 november 2018
  • Omvang; 318 pagina’s
  • Waardering∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan

Inhoud Daniël Rovers Bakvis

In Bakvis schrijft Daniël Rovers over boeken die hem in zijn jongste jeugd hebben gevormd en tot schrijver hebben gemaakt. Annie M.G. Schmidts ‘Pluk van de Petteflet’ in de eerste plaats, de jeugdromans van Thea Beckman, het dagboek van Anne Frank. In de jaren daarna dienden zich telkens weer andere namen aan, zoals Franz Kafka, Penelope Fitzgerald, Nanne Tepper en David Foster Wallace. Zij leerden hem spreken en schrijven over verlangens en gevoelens die hij eerder nauwelijks begreep.

Bakvis gaat daarnaast over de meest eenvoudige en tegelijk fundamentele vragen in de literatuur. Waarom geldt het als diepzinnig om cynische boeken te schrijven? Zijn tv-series werkelijk de romans van nu? Wat is eigenlijk het verschil tussen een gedicht en een geheim dagboek? En hoe moeten we trouwens omgaan met de stem in ons hoofd die ons waarschuwt niet ten prooi te vallen aan valse ontroering?

Rovers’ essays leiden naar de nuchtere en hoopvolle conclusie: om iets van het leven te maken, moeten we aan het lezen slaan.

Bijpassende Boeken en informatie

Daniel Rovers De waren Recensie Waardering ★★★★Daniël Rovers – De waren