Dave Goulson – De tuinjungle ∗∗∗∗∗

Dave Goulson De tuinjungle recensie en informatie van dit bijzondere tuinboek. Op 15 augustus 2020 verscheen bij Uitgeverij Atlas Contact de Nederlandse vertaling van The Garden Jungle, geschreven door Dave Goulson.

Dave Goulson De tuinjungle Recensie en Informatie

Wat een grappig tuinboek en ook bloedserieus. Wanneer je nog geen tuin of een piepklein lapje grond tot je beschikking hebt krijg je de neiging om voor je deur de straat open te breken en op zoek te gaan naar alles wat kruipt en sluipt en springt en zich verbergt vlak onder je voeten of naast je neus. Dave Goulson maakt op zo’n aanstekelijke manier nieuwsgierig dat alleen een droogstoppel niet met een glimlach dit boek ter hand zal nemen.

Wat een grappig tuinboek, maar ook bloedserieus

Elk hoofdstuk begint met een recept. Het eerste hoofdstuk, plantenweelde begint met een recept voor moerbeienmuffins, maar dan moet je eerst even een moerbeiboom planten, die er vervolgens tien jaar over doet om haar eerste vruchten te dragen. Hoe leuk is dat. Verder gaat dit hoofdstuk over de planten in je tuin. Maak je vooral niet te druk zegt Goulson om welke planten het beste zijn voor je tuin. Alles is beter dan klinkers of straatstenen. Wees blij dat je planten in je tuin hebt. Maar als je toch nieuwe aanplant koopt let dan even op waar je die aanschaft. Beter niet in een tuincentrum, dat leidt zeker en vast tot teleurstelling in eigen tuin. Immers met het nodige kunst en vliegwerk groot getrokken. En wellicht verpakt in foute plastic potten e.d. Gooi zaad in je tuin van biologische zaadverkopers en zorg voor insecten aanwas. Bijen, vliegen, lieveheersbeestjes, wespen, pissebedden en meer van die belangrijke beestjes en haal je buren over hetzelfde te doen.

Een hoofdstuk over het gazon. Nooit bemesten, geen flauwekul, laat je niet overhalen te grond te analyseren. Dan is er altijd weer een bedrijf die weet wat goed is om een strak en onkruidloos gazon te krijgen. Dit is natuurlijk de pest voor al het broodnodige bodemleven. Maai wanneer zaadvorming plaatsvindt zodat het gazon het volgend jaar weer volstaat met kruiden en geurende bloemen.

Dave Goulson De tuinjungle Recensie001Boek-Bestellen

Oh ja, dan en dan een ode aan de oorworm. Fantastisch wanneer een aantal appelbomen aangevreten raken door deze bewonderenswaardige insecten. Volgens Goulson zijn oorwormen in overweldigende maten vredelievende, nuttige insecten die als belangrijke natuurlijke verdelgers fungeren. Het zijn roofdieren voor de écht schadelijke insecten, vooral bladluis. Het blijkt dat oorwormen elk jaar evenveel bladluizen eten als er worden gedood door drie keer bestrijdingsmiddelen te spuiten. Kijk, met dit soort weetjes zit dit boek vol.

En de bijen niet te vergeten. De bijen, in vele soorten benoemd en beschreven in dit boek.  Ach, had ik ook maar een bijenvolk denk je als lezer al snel. En dan het inzicht van een schooldirecteur uit Greenwich.  Hij heeft ervaren hoe het houden van bijen het gedrag van moeilijk opvoedbare kinderen kan helpen verbeteren. Ach. Prachtig.

Op prachtige wijze inspireert Goulson de tuinliefhebber tot natuurlijk tuinieren

Zo gaat Goulson maar door. Motten, wormen, mieren, zij worden allen bewonderd en bezongen om hun taak in de kringloop van de natuur, maar worden intussen ernstig bedreigd door onkruid-en insectenverdelgers wereldwijd. Hou daarmee op. Kijk anders naar aanvraat van je tuinplanten, kuipplanten en bomen en ontdek dat bijna al het zogenaamde ongedierte een broodnodige functie in de natuur, dus ook in uw tuin. Wanneer er dan echt iets bestreden moet worden, doe dan dan met natuurlijke middelen. Goulson helpt daarbij graag. Wanneer hij niet in de buurt mag zijn verwijst hij naar nuttige adressen voor zaden, planten, educatiecentra, ook bij jou in de buurt.

Hou je van buiten, van natuur, van een beetje zooi in je tuin, een onduidelijk stukje groen bij jou in de buurt of op weg tijdens de dagdagelijkse omzwervingen buiten dan is dit boek een feest om te lezen. Verbeter de wereld en begin in je eigen achtertuin of op de stoep voor je deur. Dit prachtige en inspirerende tuinboek is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Mieke Koster

De tuinjungle

Tuinieren om de wereld te redden