Dimitri Verhulst – De pruimenpluk Recensie ∗∗∗∗

Dimitri Verhulst De pruimenpluk recensie en informatie over de inhoud van deze Vlaamse roman. Op 6 juni 2019 verschijnt bij Uitgeverij Pluim de nieuwe roman van Dimitri Verhulst.

Dimitri Verhulst De pruimenpluk Recensie en informatie

Dimitri Verhulst is een meester in het vertellen verhalen over mensenlijke onvermogen en de absurditeit van het bestaan. Hij doet dit in een originele, zeer herkenbare stijl. Bovendien gebruikt Verhulst met regelmaat woorden waarvan je je afvraagt of ze uit het Vlaams afkomstig zijn of dat hij ze zelf verzonnen heeft. Vaak blijkt het laatste het geval. Maar de kracht van de verzonnen woorden is dat ze zichzelf op natuurlijke wijze verklaren. Zo ook weer in zijn nieuwe roman.

De pruimenpluk vertelt het verhaal van Mattis. Hij is een man van middelbare leeftijd die zich behoorlijk van het leven heeft afgekeerd. Wonend aan een afgelegen meer in Zweden gaat hij zich de buiten aan wijn in kartonnen dozen en “geniet” hij van zijn magnetronmaaltijden. Tijdens een roeitochtje op het meer maakt hij in een genante situatie omstandigheden met Alma. Zij is een weduwe die in de buurt woont. Tegen al zijn eigen verwachtingen in raakt Mattis in vervoering van Alma.

Dimitri Verhulst De pruimenpluk Recensie

Door zijn plotselinge verliefdheid staat het leven van Mattis op zijn kop. En Alma blijkt niet geheel ongevoelig voor zijn avances. Echter voor Mattis is er één concurrent die hem bij zijn veroveringszin dwars zit en dat is de overleden man van Alma, Erik. Meer en meer stelt hij zich ten doel om kosten wat het kost Alma los te weken van Erik en hij schuwt hierbij geen enkel middel.

De rijkdom en originaliteit van zijn taalgebruik en het vertelplezier spatten van elke pagina af

Ook in De pruimenpluk kan de lezer weer genieten van de rijke taal van Dimitri Verhulst. Wie de schrijver wel eens heeft horen voorlezen uit eigen werk, hoor als het ware de roman voorgelezen worden wat nog een extra dimensie toevoegt. Wellicht is Verhulst in deze roman wellicht wat ingetogener dan anders, toch spat het vertelplezier van elke pagina af waardoor De pruimenpluk weer een erg fijne leeservaring geeft. Dimitir Verhulst heeft weer een mooi pareltje toegevoegd aan zijn toch al rijke oeuvre. De pruimenpluk is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De pruimenpluk

• Schrijver: Dimitri Verhulst (België)
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschenen: 6 juni 2019
  • Omvang: 151 pagina’s

Flaptekst van de roman

Moe van de mens, kampioen van de solitude, woont Mattis afgelegen aan een meer, waar hij zijn potentie naar beneden drinkt. Een donker denker met een tanend geloof in zowat alles, dus zeker ook in de liefde. Soms, echter, twijfelt hij aan zijn kwaliteiten als eenzaat en misantroop, en overweegt hij een leven in een stad vol heerlijke drukte om niets. Maar wanneer een weduwe opeens vergeten gevoelens weer in hem aanwakkert, verlegt hij zijn ambities.

Dimitri Verhulsts oeuvre leest als een hommage aan de falende mens, die keer op keer met nietsontziende precisie en onvervalste empathie wordt opgevoerd in zijn arena. De helaasheid der dingen werd een klassieker, voor Godverdomse dagen op een godverdomse bol ontving Verhulst de Libris Literatuur Prijs, en ook de talrijke vertalingen en verfilmingen van zijn werk gooiden hoge ogen. In zijn nieuwe roman De pruimenpluk bewijst Verhulst zich wederom als fijnschrijver en chroniqueur van de menselijke eenzaamheid.