Dorthe Nors – Langs de kustlijn

Dorthe Nors Langs de kustlijn recensie en informatie over de inhoud van de Deense reisverhalen. Op 17 mei 2022 verschijnt bij uitgeverij Podium de Nederlandse vertaling van het reisboek En linje i verden van de Deense schrijfster Dorthe Nors.

Dorthe Nors Langs de kustlijn recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van het reisboek Langs de kustlijn. Het boek is geschreven door Dorthe Nors. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Deense schrijfster Dorthe Nors.

Dorthe Nors Langs de kustlijn Recensie

Langs de kustlijn

• Schrijfster: Dorthe Nors (Denemarken)
  • Soort boek: Deense reisverhalen
  • Origineel: En linje i verden (2021)
  • Nederlandse vertaling: Edith Koenders, Adriaan van der Hoeven
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 17 mei 2022
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 9,99

Recensie en waardering van de roman

• Eerder werk van de Deense schrijfster Dorthe Nors viel al op de hoge stilistische kwaliteit, gekoppeld aan een heldere wijze van formuleren en vertellen. In haar nieuwe boek Langs de kustlijn komen deze kwaliteiten nog meer tot hun recht. Al sinds haar vroege jeugd is Dorthe Nors gefascineerd door de rauwheid van de Noordzeekust en de Waddenzee. In haar nieuwe boek maakt ze een reis langs vooral de Deense kust. Tijdens haar reis haalt ze herinneringen op aan haar eigen jeugd, vertelt verhalen over opvallende kust- en eilandbewoners en associeert ze om zeer originele en vaak prachtige wijze over de schoonheid en verschrikkingen die het gebied en de Waddenzee zo uniek maken. Natuur, cultuur, contemplatie, angst en bewondering wisselen elkaar op bijzondere wijze af in dit werkelijk prachtige boek. Naast veel aandacht voor de Deense Waddenkust die Dorthe Nors gevormd heeft tot wie ze nu is, heeft ze ook aandacht voor het gebied rond Den Helder en Texel waar ze enige tijd doorbrengt. Een fascinerend, origineel boek en prachtig geschreven boek, een aanrader. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “Een meesterwerk.” (Dagbladet information)

Flaptekst van de nieuwe roman van Dorthe Nors

In haar karakteristieke, vloeiende taal voert Dorthe Nors de lezer mee in Langs de kustlijn langs de westkust van Denemarken: turend naar de woeste zee, over eeuwenoude paden, door adembenemende landschappen, onder een ijzig grijze lucht. Die kustlijn begint bij Skagen in het noordelijkste puntje van Denemarken en loopt tot aan de Nederlandse Waddenzee, waar de tocht van Nors eindigt in Den Helder. Deze kustlijn volgend vertelt Nors in een meanderend, erudiet en gevoelig verhaal over de taal van de plekken waar ze langskomt, de geschiedenis, de mensen die er wonen en de wonderlijke kracht van de natuur. Om dit vervolgens te verbinden aan haar eigen persoonlijke geschiedenis, en de herinneringen die aan deze plekken kleven. Nors biecht op dat twee van haar grote liefdes ‘paden’ en ‘literatuur’ zijn. In dit boek komen deze op prachtige wijze samen. Ze volgt de paden die door het landschap snijden, die de mensen het landschap deden ontdekken en ze toont tegelijkertijd de warmte en schoonheid van de literatuur.
Zo roept Nors in prachtige taal de ervaring en beleving op van de zee, de kust, de duinen en de kustdorpjes.