Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa strijdbare freules Recensie

Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa strijdbare freules Recensie Biografie

Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa Strijdbare freules Recensie Biografie. Een mooie en behoorlijk complete biografie van de freules Cécile en Elsa de Jong van Beek en Donk, die vlotjes leest, bijna als een fin-de-siècle roman! Voor mij een teken dat Elisabeth Leijnse een uitstekende biografe is: een meeslepend verhaal vertellen op basis van grondig onderzoek en goed bronmateriaal.

In een 665 pagina’s tellende biografie schetst Elisabeth Leijnse, werkzaam als hoogleraar letterkunde aan de universiteit van Namen, een veelkleurig en uitgebreid beeld van de aristocratische zussen Cécile en Elsa de Jong van Beek en Donk. Cécile de Jong van Beek en Donk is vermoedelijk de bekendste van het tweetal, door haar feministische roman Hilda van Suylenburg en haar presidentschap bij de succesvolle Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid die in 1898 werd gehouden in Den Haag. Elsa was meer op de achtergrond belangrijk en ondersteunend hierbij, en werd later echtgenote van de bekende Nederlandse componist Alphons Diepenbrock, van wie zij na zijn dood de muzikale nalatenschap verzamelde en conserveerde.

Een dubbelbiografie die leest als een levendige roman!

Een biografie, of beter gezegd een dubbele biografie, die leest als een roman, maar tegelijkertijd een heel helder en levend beeld geeft van de tijdsgeest waarin de zussen de Jong van Beek en Donk leefden en werkten: de Fin-de-Siècle, het feminisme en het socialisme, de beide wereldoorlogen in Europa en de prominente rol van de kerk, katholicisme versus protestantisme.

De zussen, dochters van gravin Anna Nahuys en Jonkheer Jan de Jong van Beek en Donk, worden opgevoed in de geest van Fröbel en later onderricht in literatuur, kunsten en muziek, o.a. door een Zwitserse gouvernante die jarenlang bij het gezin bleef. De zussen hebben een zeer innige en intieme relatie, ze slapen zelfs samen, en vereren in hun jeugd Richard Wagner. Verschillende keren reizen ze in hun leven samen naar de Festspiele in Bayreuth. Samen richten ze de Bond ter bestrijding eener Gruwelmode”op. Het huwelijk lijkt hen beide een vreselijk iets.

Toch trouwt Cécile met Adriaan Goekoop en Elsa, na een lange tijd van geflirt met allerlei mannen, met Alphons Diepenbrock, die katholiek is. Beide zussen hebben in eerste instantie een platonisch en ongelukkig huwelijk. Nadat Cécile de roman Hilda van Suylenburg heeft gepubliceerd en de Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid heeft plaatsgevonden, scheidt Cécile van haar man. Later zal zij hertrouwen met Michel Frenkel, met wie ze een zoon krijg, Pierre-Michel.

Elsa legt zich met hart en ziel toe op haar man, de artiest en de componist. Haar huwelijk gaat beslist niet over rozen, zeker niet als haar man een relatie krijgt met de veel jongere Jo Jongkindt en Elsa zelf een verhouding van één jaar heeft met de muziekrecensent Matthijs Vermeulen. Uiteindelijk krijgen ze samen twee dochters, Joanna en Thea, en blijven ze tot aan Fons’ dood in 1921 als echtpaar bij elkaar. Elsa wijt zich daarna samen met haar dochters volledig aan de muzikale nalatenschap van Fons.

Een prachtige biografie die je in één ruk uitleest!

Ik vond het een prachtige biografie en heb hem achter elkaar uitgelezen. Leuk om veel bekende personen komen voorbij in het boek: sopraan Aaltje Noorderwier, dirigent Willem Mengelberg, componist Gustav Mahler, de schrijver Louis Couperus en nog veel meer. Het is een meerwaarde dat deze biografie over 2 zussen gaat – Elisabeth Leijnse heeft gekozen om op een aantal plaatsen in het boek van perspectief te wisselen, zodat we als lezer kunnen ervaren wat de zussen nou echt van elkaar dachten. Dat was vooral in hun jeugd heel veel liefs en positiefs, maar later in hun leven een stuk moeizamer, omdat hun politieke en religieuze visies vaak nauwelijks verenigbaar waren.

Een biografie die ik een ontzettende aanrader vindt, omdat dit verhaal van Elsa en Cécile is gereconstrueerd op basis van een heleboel dagboek- en correspondentiemateriaal van de zussen zelf en hun naasten, waardoor we een heel direct en eerlijk beeld krijgen van de manier van hun denken en leven in die tijd. Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa Strijdbare freules krijgt +++++ (uitstekend).

Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa strijdbare freules Recensie BiografieCécile en Elsa strijdbare freules

Zoekwoorden: Elisabeth Leijnse Cécile en Elsa Strijdbare freules Recensie Biografie