Jan Terlouw Het Hebzuchtgas Recensie

Jan Terlouw Het Hebzuchtgas Recensie

Jan Terlouw Het Hebzuchtgas een indringend jeugdboek dat bij blijft

Jan Terlouw Het Hebzuchtgas Recensie. Na zijn betoog over het milieu en de toekomst bij De Wereld Draait Door, las ik Het Hebzuchtgas. Met de indrukwekkende speech in het achterhoofd, was voor mij helder waarom Jan Terlouw het boek heeft geschreven. Het gaat over Julia, die stage gaat lopen bij het grote bedrijf Solide, nadat ze door een grote watersnoodramp tijdelijk niet naar school kan. Ondanks dat de president van Tradicië, tevens Julia’s opa, veelvuldig waarschuwde voor de gevolgen van klimaatveranderingen, heeft hij niet kunnen voorkomen dat het land deels onder water kwam. De wereld loopt gevaar, de huidige energiebronnen zorgen voor veel te veel belasting voor het milieu. Een aantal grote producenten van die energiebronnen voelt er totaal niets voor om iets te doen aan deze overbelasting. Ze zijn veel te bang dat ze hun grote bron van inkomen kwijt raken. Julia hoort tijdens haar stage over Het Hebzuchtgas, en hoe dat mensen in de tang houdt, met een honger naar steeds meer geld. Samen met Stijn en nog een aantal jongeren, onderneemt zij actie. Ze willen de toekomst en de wereld voor de jeugd veilig stellen. Precies waar Jan Terlouw bij de Wereld Draait Door voor pleitte. En net zoals zijn betoog, is het boek indringend zonder op te dringen.

Het Hebzuchtgas is een serieuze zaak verpakt met humor, vindingrijkheid en liefde

Met veel plezier las ik Het Hebzuchtgas. Hoewel de onderliggende boodschap dat we echt zuinig moeten zijn op onze wereld, erg duidelijk naar voren komt, wordt het nergens vervelend of belerend. Dat komt waarschijnlijk omdat Terlouw met een bepaalde lichtheid schrijft. Het boek bevat veel humor. Niet om bij de schaterlachen. Terlouws humor is van een subtieler soort. Daarnaast spelen de onderlinge relaties tussen de personages zoals zo vaak bij Terlouw een grote rol. En dat is waarschijnlijk ook precies het ingrediënt waarvan Terlouw denkt dat het de wereld kan redden. Liefde is uiteindelijk sterker dan welke honger naar geld dan ook.

Eindoordeel van Jan Terlouw’s Hebzuchtgas

Het Hebzuchtgas is een bijzonder boek. Het zet aan tot nadenken, heeft meerdere lagen en toch een heldere opbouw en richting. Zoals we van Terlouw gewend zijn. Of je nu wel of niet iets hebt met het milieu (er niets mee hebben, kan bijna niet, we léven tenslotte allemaal in en met de natuur), Het Hebzuchtgas is absoluut een fijn boek om te lezen. Een +++++ (uitstekend) boek.

Recensie Het HebzuchtgasHet Hebzuchtgas Jan Terlouw

• Schrijver: Jan Terlouw
  • Soort boek: jeugdroman, sprookje
  • Uitgever: De Kring
  • Verschenen: 15 november 2016
  • Prijs: € 17.50
  • Inhoud boek: Julia, de 18-jarige kleindochter van de president van Tradicië, gaat stage lopen bij Solide, het bedrijf van Alphons G. Bovenwoning. Het bedrijf houdt zich bezig met de winning van olie, gas en kolen. Julia snapt niet dat niemand zich er zorgen maakt over het broeikaseffect, totdat ze ontdekt dat Bovenwoning verslaafd is aan hebzuchtgas. Hij kan alleen nog maar aan geld denken. Ze verzint een list om hem van zijn verslaving af te helpen, zodat hij ook oog krijgt voor het milieu. Maar daar laat ze het niet bij. Ze benadert ook de kinderen van de rijke directeuren van de grote energiebedrijven. Om het milieu te redden, bedenken ze samen een gewaagd plan.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Zoekwoorden: Jan Terlouw Het Hebzuchtgas Recensie Kinderboek Boekbespreking