Elle McNicoll – Toverslag

Elle McNicoll Toverslag recensie en informatie over inhoud van het magische 12+ jeugdboek dat zich in Edinburgh, Schotland afspeelt. Op 13 juni 2023 verschijnt bij uitgeverij Lemniscaat de Nederlandse vertaling van Like a Charm, het boek voor 12+ lezers van de Schotse schrijfster Elle McNicoll.

Elle McNicoll Toverslag recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de Schotse fantasyroman Toverslag. Het boek is geschreven door Elle McNicoll. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het eerste deel van een magische duologie, geschreven door de Schotse auteur Elle McNicoll.

Wat als je ontdekt dat je magische wezens kunt zien, terwijl niemand anders in je omgeving dat kan? Dat overkomt Ramya. Ze is er helemaal niet blij mee. Maar ze moet er wel gebruik van maken, want haar opa heeft haar na zijn dood opgezadeld met een ongelofelijk lastige opdracht. Ze begrijpt het zelf allemaal amper. Van haar ouders hoeft ze weinig begrip te verwachten, want die zijn alleen maar met zichzelf bezig. Gelukkig heeft ze haar neefje Marley, die haar lijkt te willen helpen.

Wát een heerlijk boek is Toverslag zeg! Het decor, Edinburgh, is natuurlijk perfect gekozen. Het donkere, wat regenachtige klimaat, de ruigheid van het land, het water… Het sluit fantastisch aan bij het avontuur dat Elle McNicoll heeft geschreven. Ramya is geen typische heldin. Ze is wat nors, lijkt onhandig, heeft geen vrienden. Maar toch, je voelt aan alles haar vuur, haar intellect, haar scherpe tong en geest. Ook al dóet ze niet aardig, ze weet je te intrigeren, en ondanks alles, ga je haar leuk vinden. De goedaardige Marley is een fijne tegenhanger, samen met zijn moeder. Het verzacht het cynisme en de hardheid van Ramya enigszins. Ook al weet je dat ze niet echt hard is, maar dat ze zich verschuilt achter een pantser.

Je wil weten waarom ze zich verschuilt achter dat pantser. Je wil weten wat er zo bijzonder aan haar is. Er worden allerlei zaadjes gepland voor onthullingen en plot-twists. Misschien zie je ze aankomen, misschien niet. Feit is dat Toverslag een gigantisch spannend boek is, dat je in volle vaart meeneemt in de wereld van magie.

Toverslag gaat over jezelf kunnen en durven zijn, maar ook over vriendschap, hulp vragen, jezelf en anderen niet zomaar veroordelen. McNicoll is een begenadigd schrijfster. Ze weet precies de juiste toon te treffen om je bladzijde na bladzijde aan het boek gekluisterd te houden. Ze creëert een spannend verhaal, waarbij je niets liever wil, dan de volgende bladzijde omslaan. Omdat je móet weten hoe het afloopt. Dat ze zelf goed weet hoe het is om niet binnen het systeem te passen, zet ze fantastisch in. Als geen ander weet ze uit te leggen dat íedereen talenten heeft, en dat het vooral de kunst is dat je ze leert ontdekken en gebruiken. Ze laat zien dat je nooit moet opgeven, maar op zoek moet naar mensen die wél in je geloven.  En vooral: dat je in jezelf moet blijven geloven. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Elle McNicoll Toverslag recensie

Toverslag

• Auteur: Elle McNicoll (Schotland)
  • Soort boek: fantasyboek, jeugdboek (12+ jaar)
  • Origineel: Like a Charm (2022)
  • Nederlandse vertaling: Margaretha van Andel
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 13 juni 2023
  • Omvang: 280 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 15,99

Flaptekst van het fantasyboek over Edinburgh van Elle McNicoll

Edinburgh is een wereld vol magische schepsels: elfen, feeën, waterwe­zens, noem maar op. Alleen niemand kan ze zien… behalve Ramya Knox.

Als haar grootvader is gestorven, ontdekt Ramya dat ze een oude gave heeft, een familiegeheim waarover niet gesproken wordt. Er gaat een wereld van spreuken en magie voor haar open. Ze gaat op pad om de waar­heid te ontdekken over het Verborgen Volk. Maar de woorden van haar grootvader achtervolgen haar: ‘Kijk uit voor de Sirenen.’

Elle McNicoll laat de werkelijkheid die wij kennen naadloos overlopen in de wereld die Ramya ziet. Wie haar verhaal gelezen heeft, kijkt anders naar zijn omgeving – en kan niet wachten op deel twee van de duologie.

Elle McNicoll (Edinburgh, Schotland, 5 oktober 1992) is een Schotse schrijver die in Londen woont. Ze studeerde creatief schrijven, stond achter de bar en werkte als boekver­koper, blogger en babysitter. Ze schreef haar masterscriptie over het gebrek aan neurodi­verse auteurs die over hun eigen ervaringen schrijven. Ze besloot zelf het goede voorbeeld te geven. Eerder verschenen bij Lemniscaat Een soort vonk en Laat ons zien wie je bent.