Erik Vlaminck – Een berg mens onder witte lakens Recensie ∗∗∗

Erik Vlaminck Een berg mens onder witte lakens recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van de roman. Op 21 maart 2019 verschijnt bij Uitgeverij Vrijdag de nieuwe roman van Erik Vlaminck Een berg mens onder witte lakens.

Erik Vlaminck Een berg mens onder witte lakens Recensie

Erik Vlaminck kun je met recht een echt Vlaamse schrijver noemen. Zijn pen is gedoopt in het rijke Vlaamse idioom en het situeert veel van zijn romans in de streek rondom het dorp Kapellen, ten noorden van Antwerpen tegen de Nederlandse grens,  waar hij zelf geboren is. Ook in Een berg mens onder witte lakens is dit weer het geval.

Tegen wil en dank moet de schrijver een levensverhaal aanhoren

Een schrijver, waarvan de naam onbenoemd blijft, komt terecht in het ziekenhuis. Hij zoekt eigenlijk zijn rust en wil zo snel mogelijk weer weg. Echter op de tweepersoonskamer ligt André, een man uit het dorp Kapellen. Hij blijkt tot groot ingenoegen van de schrijver een zeer spaakzame man te zijn die graag wil vertellen. Tegen zijn zijn in moet de schrijver zijn verhalen aanhoren. Maar langzaam maar zeker raakt hij toch gefascineerd.

In hoofdstukken met als titel Kamer 226, komt vertelt André vanuit zijn eigen perspectief en doorspekt met zijn eigen meningen over het leven dat hij geleefd heeft. Deze hoofstukken zijn afgewisseld met wat meer feitelijke weergave van de wijze waarop de man uit Kapellen zijn leven geleefd heeft. Als lezer krijg je zo gedurende de roman steeds meer inzicht in de ware aard van André.

Geslaagde, soms indringende, tragi-komische Vlaamse roman

De structuur van de roman, geeft een bijna vervreemdend effect en toch werkt het wel. Je krijgt een mooi inzicht in het getormenteerde leven van de Vlaamse vrachtwagenchauffeur. Kort gezegd blijkt hij van zijn leven een zooitje te hebben gemaakt. Het rijke Vlaamse taalgebruik voegt nog een extra dimensie toe aan deze geslaagde roman. Voor lezers die al vaker werk van Erik Vlaminck hebben gelezen, zullen sommige personages die Een berg mens onder witte lakens bevolken, bekend voorkomen omdat ze ook al in eerdere romans rol hadden. Al met al is het een geslaagde, soms indringende, tragi-komische roman. Een berg mens onder witte lakens is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Een berg mens onder witte lakens

• Schrijver: Erik Vlaminck (België)
  • Uitgever: Uitgeverij Vrijdag