Amy McCulloch – Jinxed Recensie ∗∗∗∗

Amy McCulloch Jinxed Recensie en informatie over de inhoud van deze young adult roman. Op 10 januari 2019 is bij Uitgeverij HarperCollins Young Adult het boek van Amy McCulloch – Jinxed verschenen.

Amy McCulloch Jinxed Recensie en Informatie

Jinxed is een razend spannende en verrassende Young Adult roman. Als je van Fantasy en Sciene Fiction houdt, zit je geramd met dit eerste deel van McCulloch’s nieuwe serie. En zelfs als je daar helemaal niet van houdt (zoals ik), weet ik zeker dat Jinxed je gaat fascineren. Je zult zo op gaan in het verhaal, dat je vergeet dat je helemaal niet van dit genre houdt!

Een robot-huisdier met een eigen mening?

Lacey heeft maar één droom: haar passie leven en werken voor Moncha, hét bedrijf dat robot-huisdieren ontwerpt en programmeert zodat ze de levenslange maatjes kunnen zijn voor ieder mens. Mobiele telefoons zijn ongelofelijk passé, tegenwoordig heeft iedereen een baku van Moncha. Haar droom dreigt in duigen te vallen als ze, ondanks haar briljante cijfers en prestaties op school, niet wordt toegelaten tot Profectus, de elite school waar je klaar gestoomd wordt om voor Moncha te werken. Als ze een geruïneerde baku vindt, weet ze die volledig op te knappen. Ze besluit hem Jinx te noemen. Het bizarre is alleen… hij lijkt anders dan alle andere baku’s. Een baku met een eigen mening, dat hoort niet…  En het andere bizarre gegeven: ineens is ze tóch toegelaten op Profectus.

Strak en spannend young adult boek zonder overbodige franjes

Toen ik de flaptekst van Jinxed las, wilde ik er bijna niet aan beginnen. Ik heb werkelijk helemaal niets met science fiction of futuristche verhalen. Maar goed, boeken lezen die niet helemaal in mijn straatje passen, hoort er soms bij. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Wat een geweldig, spannend en sterk verhaal heeft McCulloch geschreven. Ik was volledig vergeten dat ik niet van SF fantasy houdt ?.

Het boek is geheimzinnig en sleurt je mee het verhaal in. Samen met Lacey kom je steeds een stapje dichter bij de waarheid. Jinxed gaat over echte vriendschap, op allerlei verschillende manieren. Een fijn thema dat nog fijner is uitgewerkt. McCulloch heeft namelijk een humorvolle, strakke pen, waardoor het boek nergens cheesy wordt. Goede dialogen, geen overbodige omschrijvingen en een mooi spanningsveld. Zowel tussen de personages als tussen het boek en de lezer. Ik wil meer! Jinxed is zo’n boek dat je niet weg wil leggen, maar achter elkaar móet uit lezen. Hopelijk verschijnt deel 2 over niet al te lange tijd. Over dit eerste deel ben ik in ieder geval heel enthousiast. Amy McCulloch Jinxed is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Amy McCulloch – Jinxed

• Titel: Jinxed
  • Schrijfster: Amy McCulloch