Eva Meijer – Voorwaarts Recensie ∗∗∗

Eva Meijer Voorwaarts recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman. Op 11 maart 2019 is de nieuwe roman van Eva Meijer Voorwaarts bij Uitgeverij Cossee, verschenen.

Eva Meijer Voorwaarts Recensie

Eva Meijer’s nieuwe roman Voorwaarts geeft in eerste instantie nog niet veel prijs over de inhoud van het verhaal. Maar bij verdere lezing van het boek komt er toch duidelijkheid. Beide verhalen, waaruit de roman bestaat, gaan over mensen met grote idealen, die graag vooruit willen komen en de wereld vooruit willen helpen.

Grote idealen blijken in de praktijk lastig

De roman is opgedeeld in twee delen, het eerste deel gaat over de vooruitstrevende Sophie Kaïzowski, die in 1923 samen met een groep vrienden, allemaal mannen en één andere vrouw, een commune opricht. Ze verlaten Parijs en gaan op het afgelegen platteland wonen. Ze hebben grote idealen voor het samenleven en over hoe ze vinden dat ze met de natuur moeten omgaan. In de praktijk blijkt het delen van dit soort idealen toch niet zo eenvoudig, ieder heeft er toch zo zijn of haar eigen ideeën bij en die zijn niet altijd gemakkelijk te verenigen.

Eva Meijer Voorwaarts Recensie

Een jaar lang proberen ze het samen, proberen gezamenlijke idealen na te leven en bouwen aan het huis en aan de moestuin. De buurtbewoners zien het met lede ogen aan. Er ontstaat ook nog een ingewikkelde relatie tussen Clémence, de andere vrouwelijke bewoner, en Sophie. Het personage van Sophie Kaïzowski heeft Meijer gebaseerd op een historisch personage, Sophie Zaïkowska, een vooraanstaand anarchiste uit het begin van de 20ste eeuw.

Het tweede deel van de roman speelt zich bijna 100 jaar later af. Studente Sam is helemaal gefascineerd door de dagboeken van Sophie Kaïzowski over haar tijd in de commune. Ze haalt haar vrienden over om samen met haar op het platteland te gaan wonen, in een oude boerderij van een oom. Ook in dit geval blijken de idealen van alle vier de bewoners nogal uiteen te lopen in de praktijk. Eén voor één verlaten de bewoners het huis, tot alleen Sam nog achterblijft. Uiteindelijk wordt het huis verkocht, maar Sam laat haar eigen idealen niet zomaar los.

Mooie roman over vrijheid, relaties, dromen en idealen

Een mooie roman over vrijheid en relaties en vrijheid in relaties en een verhaal over dromen en idealen. Eva Meijer laat prachtig zien dat mensen in de praktijk toch allemaal een ander idee bij het begrip vrijheid hebben en dat een gezamenlijk ideaal nog niet zo gemakkelijk uit te voeren is. Een verhaal over mensen met grote dromen, die niet bang zijn een experiment aan te gaan. Een roman over zaken die eenvoudig lijken als droom, maar behoorlijk lastig zijn in de realiteit. Eva Meijer – Voorwaarts is gewaardeerd met ∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Eva Meijer – Voorwaarts

• Titel: Voorwaarts