Klaus Böldl Der Atem der Vögel Recensie Faeröer Roman

De Duitse schrijver Klaus Böldl heeft met zijn korte roman Der Atem der Vögel een bijzonder boek geschreven over het verdwijnen en opgaan in de omgeving. Philipp, hoofdpersoon van de roman, woont sinds een aantal jaren op de in de Atlantische Oceaan gelegen Faeröer eilanden. Hij woont hier samen met zijn vriendin Johanna en haar dochter Rannvá. Het liefste maakt Philipp eindeloze wandelingen over deze afgelegen en door weer en wind geteisterde eilanden. Philipp heeft een enorm verlangen om alleen te zijn en ervaart alleen het gezelschap van Rannvá als prettig. Als Johanna en Rannvá naar familie in Denemarken vertrekken worden de trektochten van Philipp nog langer en oneindiger.

Opgaan in de natuur van Faeröer op een indrukwekkende wijze en in een prachtige stijl
Der Atem der Vögel is een roman waarin nauwelijks sprake is van een plot. Het is een ode aan het ervaren en waarnemen en het verlagen om op te gaan in de omgeving. Philipp wil graag alleen zijn. Hij lijkt niet of nauwelijks gebukt te gaan onder zijn zelfgekozen eenzaamheid. Wat het verlangen naar het alleen zijn heeft losgemaakt, wordt niet helemaal duidelijk. Alhoewel gebeurtenissen in zijn jeugd die wel aangehaald worden maar nergens als verklaring dienen hierin een rol spelen.

Klaus Böldl – Der Atem der Vögel verdient een Nederlandse vertaling
Klaus Böldl lukt het om de nauwelijks van enige importantie lijkende gebeurtenissen en waarneming die Philipp doet toch te laten uitgroeien tot mooie en intense ervaringen. Zijn taalgebruik is fascinerend en de beschrijvingen natuur en sporadisch voorkomende mensen zijn prachtig. Klaus Böldl is proefssor Scandinavische talen en heeft een voorliefde voor het afgelegen IJsland en Faeröer. Der Atem der Vögel is ook niet zijn eerde boek waarin hij zich bezig houdt met deze gebieden. Tot nu toe is er nog geen boek van Klaus Böldl in het Nederlands vertaald. Maar Der Atem der Vögel verdient het wel om voor een groter Nederlands publiek beschikbaar te zijn. Wellicht voelt een Nederlandse uitgever zich geroepen om deze bijzondere roman te vertalen en uit te geven. Klaus Böldl – Der Atem der Vögel is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

KLAUS BÖLDL – DER ATEM DER VÖGEL
– Titel: Der Atem der Vögel
– Schrijver: Klaus Böldl ♂ (Duitsland)
– Soort boek: psychologische roman
– Taal: Duits
– Uitgever: S. Fischer Verlag
– Verschenen: 23 maart 2017
– Omvang: 144 pagina’s
– Prijs: € 17,99

Duitse Flaptekst Klaus Böldl Der Atem der Vögel
Seit zwei Jahren lebt Philipp auf den Färöer Inseln nördlich von Schottland. Er, ein Deutscher Mitte dreißig, ist ein Einzelgänger, seine Tage verbringt er mit ausgedehnten Spaziergängen durch die raue Natur. Von seiner Lebensgefährtin Johanna, einer Krankenhausärztin, entfremdet er sich immer mehr, mit ihrer kleinen Tochter Rannvá hingegen verbindet ihn ein stilles Einvernehmen. Als Johanna und Rannvá auf eine Reise gehen, macht sich auch Philipp auf den Weg: Er beginnt eine Wanderung über die Inseln, die ihn immer tiefer in die Natur führt. Wird er erst im Weggehen zu sich kommen? Wird er erst im Verschwinden seinen Ort finden?
Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan