Femke Vindevogel – Confituurwijk Recensie ∗∗∗∗

Femke Vindevogel Confituurwijk recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman. In februari 2019 is de debuutroman van de Vlaamse schrijfster Femke Vindevogel Confituurwijk bij Uitgeverij Van Oorschot verschenen.

Femke Vindevogel Confituurwijk Recensie

Als haar vader overleden is, moet ze moet Marie, de hoofdpersoon uit Confituurwijk verhuizen. Ze kan niet niet in het ouderlijk huis blijven wonen. Ze komt terecht in de Confituurwijk. Het is een achterstandswijk bevolkt met kleurrijke mensen die hun eigen leefgewoonte en denkwijze op nahouden die veraf lijken te staan van wat Marie wil en gewoon is

Marie wil er zo snel mogelijk weer weg. Om dit voor elkaar te krijgen gaat ze hard aan de slag met het oefenen op haar blokfluit. Ze wil auditie doen om zich te kunnen aansluiten bij een klassiek muziekgezelschap. Echter al snel blijkt dat de buren niet gediend zijn van haar blokfluitspel en het oefenen blijkt onmogelijk. Ondanks al het leven wat ze zelf maken, blaffende honden, luidruchtige bezoekers van de buurvrouw die als sekswerkster actief is en Schlagermuziek op vol volume.

Femke Vindevogel Confituurwijk Recensie

Geconfronteerd met de “alternatieve” wijze waarop de bewoners van de Confituurwijk invulling geven aan hun leven, staat het leven van Marie op de kop. Echo’s van haar vroegere leven klinken nog door. Maar de onthechting slaat toch onverbiddelijk toe. Als Marie ook nog eens een liefdesrelatie krijgt met Samantha, een jonge vrouw uit de Confituurwijk, staat haar leven nog meer op kop. En vanaf het moment dat de buren Marie als een van hen lijken te accepteren, is de verwarring compleet.

Rijke debuutroman vol compassie, humor en in een fraaie stijl geschreven

Femke Vindevogel heeft een geslaagde debuutroman geschreven. Met humor, compassie en in een mooie stijl beschrijft ze het leven van een jonge vrouw in verwarring. Een vrouw die plotseling uit haar vertrouwde omgeving is gerukt. Ze komt terecht komt in een voor haar wezensvreemde en schijnbaar vijandige omgeving waarin ze zicht moet zien te redden. Het is een prachtige en humorvolle vertelling over de kracht van de mensen in een Vlaamse achterstandswijk. Femke Vindevolgel – Confituurwijk is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Confituurwijk

• Schrijfster: Femke Vindevogel (België)
  • Soort boek: debuutroman, liefdesroman, sociale roman