Gabrielle Zevin – Morgen en morgen en morgen

Gabrielle Zevin Morgen en morgen en morgen recensie en informatie over de inhoud van de Amerikaanse roman. Op 17 januari 2023 verschijnt bij uitgeverij Nieuw Amsterdam de Nederlandse vertaling van Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow van de Amerikaanse schrijfster Gabrielle Zevin.

Gabrielle Zevin Morgen en morgen en morgen recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Morgen en morgen en morgen. Het boek is geschreven door Gabrielle Zevin. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Amerikaanse schrijfster Gabrielle Zevin.

Een revolutionaire samenwerking en vriendschap van meer dan dertig jaar

Als Sam na een aantal jaren onverwacht zijn oude jeugdvriendin Sadie in een menigte ziet staan, roept hij haar. Even lijkt het alsof ze niet zal reageren, maar uiteindelijk raken ze in een kort gesprek verwikkeld. Beiden fervente gamers met een enorme ambitie. Ze besluiten samen een game te gaan maken. Het blijkt het begin van een jarenlange, revolutionaire samenwerking en vriendschap, met de nodige ups en downs. Met successen, maar ook ruzies en onbegrip. Toch zit ergens altijd de liefde verscholen en kunnen ze elkaar in de meer dan dertig jaar die het verhaal omvat, nooit helemaal los laten.

Morgen en morgen en morgen is bij uitstek een karakter gedreven verhaal met ingenieuze tijdsprongen en ongrijpbare karakters

Morgen en morgen en morgen is bij uitstek een karakter gedreven verhaal. Het draait om Sadie, Sam en toch ook om hun vriend Marx. Daar moet je van houden, want er zit niet enorm veel actie in het boek, in de zin van spannende avonturen, opdrachten en evenementen. Toch gebeurt er een hoop. En wel in de binnenwereld van de karakters. Ze zijn wat ongrijpbaar en complex. Laten niet zomaar het achterste van hun tong zien. Beetje bij beetje leer je ze beter kennen, ga je hun beweegredenen snappen. Zevin maakt op een ingenieuze manier gebruik van sprongen in de tijd. Waardoor ze je ineens waardevolle informatie geeft over één van de personages.  Het lijkt soms wat te kabbelen, maar dikwijls zit er een laag van spanning onder. Spanning van onuitgesproken verwachtingen, ideeën en projecties. Het interessante is dat je als lezer zelf kunt kiezen in hoeverre je mee kunt met Sam en Sadie. Zevin is daarin opvallend weinig sturend, wat het boek verrassend maakt.

Af en toe kun je je afvragen waar het heen gaat. Tegelijk is dat ook de kracht van het verhaal, dat duidelijk vriendschap en liefde als belangrijkste thema heeft. En dan niet de zoetsappige, alles-is-leuk-vriendschap. Maar vriendschap als in de games die Sadie en Sam ontwerpen, rauw, soms donker, maar ook met de mogelijkheid om jezelf te verbeteren en opnieuw te beginnen.

Het zal je spijten wanneer het laatste woord geschreven blijkt

Zevin biedt met haar roman een kijk op liefde en vriendschap die fascinerend anders is. Zelfs als je niets met gamen hebt, is dit boek een verhaal dat je aandacht vast weet te houden. Zo nu en dan kan het voelen als een stukje niemandsland, omdat het dan onduidelijk is waar het verhaal heen gaat. Het ogenschijnlijk kabbelende effect, daar moet je van houden. De spanning zit echt in de onderlaag. In het feit dat de personages verre van perfect zijn. Maar als je je daaraan kun overgeven, zul je niet anders kunnen dan ook een soort vriendschap voelen voor Sam, Sadie en Marx. En zal het je spijten wanneer het laatste woord geschreven blijkt. Gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Gabrielle Zevin Morgen en morgen en morgen recensie

Morgen en morgen en morgen

• Schrijfster: Gabrielle Zevin (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Origineel: Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow (2022)
  • Nederlandse vertaling: Gerda Baardman
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 17 januari 2023
  • Omvang: 415 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Recensie en waardering van de roman

• “Schitterend. Zevin heeft het boek geschreven waarvoor ze is geboren. Dit boek zal iedereen voor zich winnen die nog nooit een videogame heeft gespeeld, en zal een instant cult status krijgen bij degenen die dat wel hebben gedaan.” (Kirkus Review)
  • “Een duizelingwekkende, epische roman over vriendschap.” (Publisher’s Weekly)

Flaptekst van de nieuwe roman van Gabrielle Zevin

Op een ijskoude dag in zijn eerste jaar op Harvard stapt Sam Masur uit de metro en ziet Sadie Green. Hij roept haar naam. Even doet ze alsof ze hem niet hoort maar dan draait ze zich om. Het is het begin van een legendarische samenwerking. Sam en Sadie zijn nog geen vijfentwintig, ze zijn briljant, succesvol en beroemd vanwege hun gamedesigns. Maar dit zal ze niet beschermen tegen hun ambities of tegen de liefde.

Morgen en morgen en morgenis een opwindende en duizelingwekkende roman over vriendschap, beperking, creativiteit, en boven alles over onze behoefte aan verbinding: lief te hebben en geliefd te worden. Ja, dit is een liefdesverhaal, maar een zoals je nooit eerder hebt gelezen.