Gerbrand Bakker – De kapperszoon

Gerbrand Bakker De kapperszoon recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Op uitgeverij Cossee verschijnt op 8 februari 2022 de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Gerbrand Bakker.

Gerbrand Bakker De kapperszoon recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman De kapperszoon. Het boek is geschreven door Gerbrand Bakker. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Gerbrand Bakker.

Gerbrand Bakker De kapperszoon Recensie

De kapperszoon

• Schrijver: Gerbrand Bakker (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: 8 februari 2022
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 – € 27,50
  • Uitgave: paperback / gebonden boek / ebook

Recensie en waardering van de roman

• Liefhebbers van het werk van Gerbrand Bakker hebben vrij lange tijd moeten wachten op een nieuwe roman. Na een aantal autobiografische boeken heeft hij en met succes een nieuwe roman uit zijn pen laten vloeien. Het is een boek geworden over het kappersvak, zwemmen en een vader en een zoon die elkaar nooit gekend hebben. Cornelis is kapper die in 1977 plotseling per vliegtuig vertrekt naar Las Palmas als zijn vrouw zwanger is. Noodgedwongen maakt landt het op Tenerife en Cornelis besluit uit te stappen. Als het vliegtuig weer vertrekt in de mist knalt het op de landingsbaan op een Amerikaans vliegtuig alle inzittende van het Nederlandse vliegtuig verongelukken. Cornelis overleeft dus en besluit op het eiland zijn leven als kapper opnieuw op te bouwen, zijn  nabestaanden in de veronderstelling laten dat hij ook dood is. Zijn zoon Simon wordt zes maanden geboren na het ongeluk. Hij groeit op zonder vader en wordt desondanks ook kapper. Pas veertig jaar nadien begint hij zich voor zijn vader te interesseren. Op een ingetogen wijze en in een zeer directe stijl beschrijft Gerbrand Bakker het lot en het leven van de beide mannen en de relatie die zijn nooit gehad hebben. Op een directe wijze zonder opsmuk en in een heldere stijl weet Gerbrand Bakker de lezer het verhaal in te trekken. De nieuwe roman is boeiend, fascinerend en geslaagd. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “De fans mogen blij zijn, want het is weer een ‘echte Bakker’, met dezelfde laconiek droge toon, knappe ritmiek en gevoel voor relativering die ook zijn vorige boeken kenmerkte.” (Noordhollands Dagblad, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe roman van Gerbrand Bakker

Simon heeft zijn vader Cornelis nooit gekend. Toen diens vrouw hem vertelde dat ze zwanger was, pakte Cornelis zijn biezen en een dag later was hij dood. Of nou ja, iedereen gaat ervan uit dat hij dood is; hij stond tenslotte op de passagierslijst van het KLM-vliegtuig dat in 1977 crashte op Tenerife. Simon is net als zijn vader en grootvader kapper, maar erg gepassioneerd over dat knippen en scheren is hij niet. Bij hem is het bordje fermé vaker naar buiten gedraaid dan het bordje ouvert, want elke klant is een mens en mensen zuigen energie. Maar er is één klant met wie hij buiten de zaak contact heeft: de schrijver. De schrijver zoekt naar een onderwerp voor zijn volgende boek en wordt gegrepen door het verhaal van Simons vader. Aangespoord door de schrijver gaat Simon te rade bij zijn moeder en grootvader, die niet van plan zijn veel los te laten.

Twaalf jaar na zijn laatste roman schrijft Gerbrand Bakker een fenomenale nieuwe roman over rouwverwerking en de niet te vermijden kracht van familiebanden.