Kristien Hemmerechts – Hubertina

Kristien Hemmerechts Hubertina recensie en informatie over de inhoud van het nieuwe boek. Op 8 februari 2022 verschijnt bij uitgeverij De Geus het nieuwe biografische roman van de Belgische schrijfster Kristien Hemmerechts.

Kristien Hemmerechts Hubertina recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de biografische roman Hubertina. Het boek is geschreven door Kristien Hemmerechts. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts.

Kristien Hemmerechts Hubertina Recensie

Hubertina

• Schrijfster: Kristien Hemmerechts (België)
  • Soort boek; biografische roman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 8 februari 2022
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 20 – € 25
  • Uitgave: paperback

Flaptekst van het nieuwe boek van Kristien Hemmerechts

Hubertina Aretz is geen fictief personage. Ze werd ‘echt’ op 22 augustus 1893 in Horbach bij Aken geboren in een streng katholiek mijnwerkersgezin, ze heeft ‘echt’ gediend als pastoorsmeid in Nederlandse parochies, en ze heeft zich tijdens de Tweede Wereldoorlog ook ‘echt’ ingezet voor de ondergedoken Joden van Antwerpen. Daar heeft ze een hoge prijs voor betaald.

Hubertina Aretz was een vrouw met uitgesproken meningen, die ze niet onder stoelen of banken stak. Dat werd haar niet altijd in dank afgenomen. Deze roman reconstrueert haar leven op basis van haar eigen getuigenissen en minutieus onderzoek in archieven. Om hiaten in te vullen is een beroep gedaan op verbeelding en empathie.

Eén ding is zonneklaar: Hubertina Aretz werd gedreven door een heilig geloof in recht en rechtvaardigheid, én ze had de moed van haar overtuiging. Deze mijnwerkersdochter heeft een lange en bewogen weg afgelegd. Onverschrokken en strijdlustig zijn misschien de woorden die haar karakter het best omschrijven. Haar levensverhaal is buitengewoon boeiend en ja, het leest zoals een roman.