Gertrud Jetten – De liefste pony

Gertrud Jetten De liefste pony recensie en informatie over het nieuwe Manege de Zonnehoeve boek. Op 14 april 2022 verschijnt bij uitgeverij Kluitmans dit nieuwe deel in de reeks paardenboeken voor kinderen Manege de Zonnehoeve geschreven door Gertrud Jetten en met tekeningen van Ina Hallemans.

Gertrud Jetten De liefste pony recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van De liefste pony. Het boek is geschreven door Gertrud Jetten. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe deel in de reeks kinderboeken over paarden Manege de Zonnehoeve, geschreven door Gertud Jetten en met tekeningen van Ina Hallemans.

De moed zinkt Dexter in zijn hoeven als hij hoort dat Jasmijn op zoek gaat naar een andere pony. Dat is nu al de zoveelste keer dat hij een nieuw mens moet krijgen. Elke keer worden de kinderen die op zijn rug rijden, te groot voor hem. “Een heel betrouwbare pony om van te leren, maar niet goed genoeg om écht wedstrijden mee te kunnen winnen”, hoort hij Jasmijn zeggen.  Ze gaan nog een laatste keer samen op ponykamp, op manege de Zonnehoeve. Dexter is een beetje jaloers op hoe leuk de paarden het daar hebben. En hij leert haar de stoere Daantje kennen. Wat zou hij graag willen dat zij haar nieuwe mens werd. Zij zou hem nooit weg doen of niet goed genoeg vinden. Toch?

Betrouwbare pony, maar eigenlijk niet goed genoeg

O, wat vond ik dit boek in het begin hartverscheurend. Dexter is een speld in een hooiberg, zo’n betrouwbare pony, maar hij wordt weinig op waarde geschat. Iets wat “in het echt” helaas maar al te vaak gebeurt. Zeker de kleine pony’s moeten vaak plaats maken voor een groter exemplaar als de kinderen te groot worden. Wat betekent dat ze vaak in hun leven moeten verhuizen. Aan nieuwe mensen moeten wennen. Op een nieuwe plek moeten gedijen. En telkens een beetje ouder worden. Gertrud Jetten beschrijft dit treffend vanuit de ogen van het paard. Zo treffend, dat je hart er een beetje van ineenkrimpt. Gelukkig met genoeg grappige scenes tussen de pony’s. Heerlijk hoe ze haar fantasie in zet om ze een stem te geven. Allemaal met een eigen karakter en hun eigen mening.

Het fijne van dit boek is dat je nauwelijks merkt dat je hier lessen kunt leren

Gelukkig komt het, zoals altijd in de boekjes van Manege de Zonnehoeve, uiteindelijk wel weer goed. Maar ondertussen word je als lezer wel even aan het denken gezet. Hoe zijn dingen voor een paard? Wat zou wel en niet prettig voor ze kunnen zijn? Het zijn boekjes waar je als paardenliefhebber blij van wordt, en ook echt iets van kunt leren. Een broodnodig geluid om het leven van paarden in het echt nóg fijner te maken. Gertrud rekent af met traditionele vormen van paarden houden, en houdt een spiegel voor hoe het ook kan zijn. Het fijne van dit boek? Dat je nauwelijks merkt dat je hier lessen kunt leren. De liefste pony is namelijk een vlot verteld, grappig, levendig verhaal waar menig paardenfan in weg kan dromen, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Gertrud Jetten De liefste pony Recensie

De liefste pony

Manege de Zonnehoeve

• Schrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)
  • Tekeningen: Ina Hallemans
  • Soort boek: paardenboek voor kinderen
  • Leeftijd: 7+ jaar
  • Uitgever: Kluitman
  • Verschijnt: 14 april 2022
  • Omvang: 96 pagina’s
  • Prijs: € 10 – € 15
  • Uitgave: gebonden boek

Flaptekst van het nieuwe deel in de reeks Manege de Zonnehoeve

Dexter is de pony van Jasmijn, of tenminste, hij wás de pony van Jasmijn. Ze kunnen samen geen prijzen winnen en dus krijgt Jasmijn een betere pony. Dexter wordt verkocht. Het is al de vierde keer dat dit gebeurt, hoe lief hij ook is en hoe goed hij ook zijn best doet. Inmiddels is hij achttien. Wie wil hem nu nog hebben? Dexter hoopt dat Daantje hem zal kopen, want met haar voelt hij een speciale band. Maar is dit wel voor altijd? Of zal zij ook genoeg van hem krijgen?

Gertrud Jetten De schattige pony Manege De Zonnehoeve recensieGertrud Jetten (Nederland) – De schattige pony
Manege de Zonnehoeve
kinderboek (7+ jaar)